Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: forskningteorieralzheimersdemenssjukdomarmaximera-hjärnanminnetminnesfunktioner
Läst 130 ggr
Magi-cat
2

Vad tycker hjärnan om för sorts mat?

Det här är ett ämne som riskerar att bli en lång följetong med motsägande teorier. Det finns nämligen inte ETT rätt eller heltäckande svar. Förmodligen kommer "vi" att komma fram till att mycket är individuellt.

Jag har läst böcker av olika, kunniga, experter på området och närmast blivit allt mer förvirrad då de säger emot varandra helt eller delvis. Ibland t.o.m. sig själva.

Men vi börjar med Per Ove Lind: "Smart av mat - fakta om maten och hjärnan", 2008.

Med kolhydrater och en kolhydratrik frukost blir man smart av mat snabbt, redan samma förmiddag.

I en vetenskaplig undersökning (1998) jämförde man minnesfunktionen hos en grupp fp som ätit frukost, med en som inte gjort det. De som inte ätit frukost presterade sämre. När man givit dem frukost presterade de också bättre. Ett till synes ganska klart samband, alltså.

Men den smartheten är färskvara om med Omega 3 blir vi smarta på sikt. Omega 3 byggs in i cellernas membraner och gör att de fungerar bättre. Och då blir man smartare.
Omega 3 kan t.o.m. hjälpa vid ADHD och mot Alzheimers.

Lind tar även upp antioxidanter och nyttigheter som Ginkgo biloba. Det senare har visat sig kunna lindra besvären vid cerebral insufficiens hos äldre.

Och så har vi medelhavsmaten (som de flesta?) tar upp. Den minskar risken för bl.a. demenssjukdomar, kanske för att den ger rikligt med omega 3 och selen. Frukt och grönt varje dag ger mycket anitoxidanter.

Boken innehåller också en del recept på god hjärnmat.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2

Här är mina erfarenheter:
Med kolhydrater och en kolhydratrik frukost blir man smart av mat snabbt, redan samma förmiddag.
Man blir snabbt pigg av kolhydrater, en del kanske tycker det är smart också. Men det är i princip att sockerdopa kroppen och om man sedan däckar 1½ timme senare är det inte så smart.
Jag har inte ätit frukost på över 10 år (undantag ibland på resor), och jag upplever absolut ingen skillnad i hjärnkapacitet på frukost eller inte. På den tiden jag fortfarande jobbade var det fortfarande på förmiddagarna som hjärnan fungerade bäst. Eller sent på kvällarna, där är vi alla olika.

Medelhavsmaten är tyvärr inte vad den en gång var så där tycker jag det är bättre att forskare räknar upp mer exakt vad de menar. I den ort vid Medelhavet där jag spenderar en hel del tid ser jag med förskräckelse vad lokalbefolkningen plockar upp ur sina kundvagnar.
Men jag tror också att hjärnmat är olika för olika personer, kanske ibland bara vad vi är vana vid.

Magi-cat
1

#1 Tack för att du delar med dig av dina synpunkter!

Lind tar också upp att det är skillnad på kolhydrater hur länge man "håller sig" efter frukost. Bara så jag redovisar lite rättvist. :-)

Just frukostens förträfflighet finns det många synpunkter på. Enligt Lind finns det belägg för att man blir smartare av frukost. Enligt Stig Bengmark (se boktips-tråden) finns det inte övertygande belägg utan man mår bättre av att hoppa över frukosten. Bara som exempel på att olika synpunkter med redovisade studier alla kan låta vettiga men skilja sig åt.

Beträffande Medelhavskosten, kanske hyllandet av den mer gäller någon slags äldre, renodlad form? Men det lär väl inte vara många som lever så numera …

"Men jag tror också att hjärnmat är olika för olika personer, kanske ibland bara vad vi är vana vid"

Kanske är det så. Men ibland skulle jag vilja komma på vad som är bäst, att ha något säkert att gå efter. :-) (Jag hoppas en myckenhet choklad ingår, haha.)

Magi-cat
0

Och så har vi Bengmark, "Välj hälsa".

Stig Bengmark är född 1929 och professor emeritus med ett långt yrkesliv som bl.a kirurg. Och så har han ägnat minst 30 år åt att utforska tarmbakteriernas inverkan på hälsan.

Han är inne på att man ska utesluta gluten och mjölkprodukter och att den veganska kosten är bättre. Han tar också upp miljöperspektivet då oändligt mycket miljö förstörs för att föda upp kött …

"Varje dag, året runt skövlar man tiotusentals tunnland regnskog under förevändning att man måste producera mat till människor. Men sanningen är att all nytillkommen areal de sista 50 åren helt ägnats åt produktion av drivmedel samt foder för djur."

Bäst är att äta frukt (som grön banan, mycket viktigt att den inte är mogen!) och grönt i stora lass och helst så lite tillagat som möjligt, inte över ca 120 - 130 graders värme.

Frukosten hoppar han över. I motsats till Lin ovan anser han att det finns väldigt lite belägg för att frukost har någon hälsofrämjande betydelse. Tvärtom mår kroppen bra av att vila från mat ett längre antal timmar.

Majs utesluter han också, då den blivit alltför manipulerad för att ge stora skördar och innehåller det glutenliknande ämnet, ett proteotoxin, som heter zein och som inte är bra för kroppen. Hirs platsar också i värstingligan.

Däremot "tillåter" Bengmark ärter och bönor samt andra sädesslag än de vanliga såsom amaranth och teff.

Intag av avokado och gurkmeja förordas varmt. Omega 3, D-vitamin och synbiotika kan man med fördel inta som kosttillskott.

Den stora ökningen av ADHD kan ha sin grund i gifter i maten, processad mat och pesticider.

Sindri
1

Egentligen måste jag fråga vad som menas med vad hjärnan tycker om för mat.
Mat som man på lång sikt blir smart av? Är det verkligen kosten som styr hur hjärnan fungerar?
Det finns ju olika sätt man kan vara smart på. Intelligent på det sättet man mäter IQ idag, vilket ju mycket handla om logisk och spatial förmåga.
Det är kanske ett väldigt begränsat sätt att vara intelligent på.
Sedan har vi ju begreppet EQ; emotionell intelligens, kan också vara bra att ha och få en att gå långt.
Och så SQ eller social intelligens, eller Street Smart; den som är det kan komma väldigt långt här i livet.

Och som sagt vad av detta blir påverkat av kosten? Generna? Omgivningen?
Varför har man bestämt att man blir intelligent just av fisk? Eller rättare sagt, var finns bevisen för att hjärna fungerar bättre av Omega3? Och vilka hjärnfunktioner blir bättre av det? IQ, EQ eller SQ (obs - det sista är egenuppfunnet)?

Choklad borde dock ingå i alla tre. 😉

Nu har du nåt att bita i! 😀

Magi-cat
0

#4 Haha, då biter jag gärna i Choklad! 😁🍫

Jag tänkte komma till det. Jag har läst och jämfört upplägg och teorier som säger emot varandra helt eller delvis och alla verkar vettiga och väl studerade. Alla verkar fungera, vilket är ytterligare förvirrande.

Egentligen är det väl hälsan det handlar om. Är hälsan god blir hjärnan glad, den fungerar långt upp i åldrarna och psykiska åkommor kan undvikas, samt kanske också ADHD, vilket en del är inne på. Redan där har vi kommit långt om vi kan finna att vi kan göra något gott med kosten …

Mycket går tillbaka på tarmhälsan, charmen med tarmen. Med en rik diversitet av goda tarmbakterier fungerar hjärnan bättre. De hänger ihop.

Angående "intelligent av fisk" finns det olika bud om det också, jag ska försöka hitta det.

Så långt hälsan. Kanske IQ hänger ihop med den, också? 🤔

Lind hänvisar till studier där den kognitiva förmågan förbättras av kolhydrater, glukos. Där har vi alltså IQ, kan man säga. Det är dock kortvarigt och skillnad på kolhydrat och kolhydrat s.a.s

To be continued. 🙂

Sindri
1

Charmen med tarmen var en riktig ögonöppnare för mig och fick mig att börja äta surkål t ex.
Enligt vad jag senast läste så är det inte hjärnan som bestämmer vad vi vill äta (som man tröstade alla sockermissbrukare med - eller som vi kanske tröstade oss själva med 🤥 ) utan det är tarmen som skickar order upp till hjärnan.
Och -hör och häpna- om vi äter mycket av en viss mat så vänjer sig tarmen vid den och säger till hjärnan - Mer, mer!
Ja, det gäller i alla fall socker…. Men -det gäller även för surkål. Så äter vi bara tillräckligt mycket av det så vill vi ha mer.
(Undra på att folk kan gilla sånt som sill och blodpudding.)
SÅ - kanske frågan skall ställas - vad skall vi äta för att tarmen skall bli smartare? 😉
Ser fram emot din vidare research. 👌

Magi-cat
0

Tack för din intressanta respons!
Precis, det tar flera av de här experterna upp, att det är bakterierna som skickar order till hjärnan om vad det är dags för. Så då står vi där i kylskåpsdörren eller framför butikshyllan och gör som de säger …

Surkål har jag själv också valt att mata dem med och hoppas att de ska bli glada och påminna när den är slut … 🙂

(Undrar varför de vande mig med mozzarella till förmiddagskaffet? 🤔)

Magi-cat
0

I boken Välj hälsa! God mat för glad tarm och grön vardag får vi ta del av Marianne och Stig Bengmarks recept på god antiinflammatorisk och antioxidantrik mat. Mat som gör tarmbakterierna glada (ch därmed hjärnan, får vi anta.)

Marianne har valt bort stekning och grillning. Om maten av tillagningsskäl upphettas är den nyttigare om den får svalna innan man äter.

Hälsans metod menar man är: Motion, riktigt ätande och stresskontroll. Matglädje är viktigt!

Jag tycker boken är vacker och ganska positiv med många goda recept. (En del böcker i ämnet är så uteslutande och negativa att man mest bara blir bedrövad.)

Enligt den här boken "får" vi äta zucchini, pumpakärnor, tomat, havregryn, gurka, kikärter och bönor. (Det finns andra där även dessa livsmedel är "förbjudna". Kommer dit senare.)