Hundar går igång på främmande ord
Hundar är väldigt angelägna att försöka förstå språk, vad husse eller matte säger. Och visst förstår de, massor!
Forskare i neurovetenskap vid Emory University i USA ställde hundar först inför ord som de redan kände till och mätte deras neurologiska respons.
När forskarna sedan ställde hundarna inför icke-existerande ord, ord som de alltså inte kände till, upptäckte man att hundarnas neurologiska respons ökade!
Det förvånade forskarna lite, eftersom det är tvärtom hos människan.
Men uppenbarligen är det så att hundarna väldigt gärna vill förstå ord. Kanske får de någon typ av belöning om de gör det?
Vi kan också se detta som ett tecken på vilket samspel det finns mellan människor och husdjur och att djuren väldigt mycket anstränger sig för att förstå oss. (Kanske är det vi som är lite tröga och korkade och djuren som är de kloka.)
källa: Språktidningen 2020 (Jag har glömt vilket nummer.)
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Synd att inte vi fattar hur mycket de förstår! Hundar är lojala till döds med sina ägare, men är människan lika snäll? Så mycket illa som människan gjort djur och tar sig rätten att plåga är en skam och visar på både brist på empati och insikt!
Så igår programmet om- shaking baby syndrom- testerna hade gjorts på apor som satt fastspända i en stol och blev påkörda bakifrån. Så skulle man utröna vilka skador de fick? En baby, en apa. Vem sätter värdet? Människan kommer utrota sig själva och då som först får djuren frid! Mvh/WL
#0: Intressant. Mamma köpte en sjuårig irländsk hund vars ägare hade gått bort. Vi har funderat mycket över om hon bara förstår engelska eller om hon lär sig svenska också. Det är svårt att se på henne vad hon tänker. Dessutom är hon lite egensinnig.
Särskilt min första lilla pudel var mycket uppmärksam på ord, han visste vad alla hans driljoner leksaker hette (ja, jag döpte dem ju för att det var så roligt att han lärde sig så fort!). Jag kunde säga något nytt till honom som ex. "galoschen" och han började genast experimentera med olika beteenden för att se vad det var jag ville, dutta med nosen på olika saker, hämta annat än leksaker, skälla, snurra runt osv.