Sova bättre - sömnforskare tipsar
Att sova bra är mycket viktigt för hälsan och inte minst hjärnhälsan. Det är på natten när vi sover som hjärnans tvättmaskin och sorteringsfunktion är igång.
Men det är lättare sagt än gjort ibland. Enligt en enkät förra året uppgav 42 % av svenskarna att de har problem med sömnen.
Här kommer några tips som kan verka självklara, men ibland är det bra att påminna sig.
Dagsljus och motion är bra samt koffein, men bara på förmiddagen. Dämpa belysningen innan sänggåendet och gör bara lugna aktiviteter. (Och glöm mobilen utanför sovrummet, vill jag tillägga.)
De konkreta åtgärderna verkar inte så komplicerade utan självklara. Svårare kan vara att låta bli att oroa sig … Kan man lämna av sig oron innan man lägger sig för att sova? Vilka sätt har ni?
Man kan också se mer i Vetenskapens Värld på SvTPlay.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-sover-du-battre-somnforskarna-tipsar
bild från pixabay.com
Katter kan konsten att sova. :-)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Och glöm mobilen i sovrummet. 😉
😁📱💤
Mobilen har jag i sovrummet för att ha larm plus kunna nås om det behövs. Däremot ligger den på nattduksbordet.
Önskar det vore så enkelt att sova bättre :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Rätt som det är hittar du nog det som hjälper dig.
#4 Tänkte på det i artikeln i länken.
#5:
Det är många som har alarm på i mobilen och lyssnar på böcker via den, det gör jag. Lyssnar oftast på en bok i mobilen innan jag ska sova , sen lägger jag den på nattduksbordet och somnar .
Säger som Niklas , inom god tid hittar du snart din "grej" som gör att du somnar!
HH 🙂
#5: Minns inte om du redan skrivit det, men har du provat med sovljud, exempelvis musik, avslappningsljud eller vitt brus?
#7 Ja jag vill ha tystnad när jag ska sova :)
#8:
Samma här Frida , vill oxå ha tyst omkring mig.
HH 🙂
Det här lär ska vara ett bra sätt, med andningsövningar.
https://www.newsner.com/knep/har-ar-ovantade-tekniken-som-kan-fa-dig-att-somna-pa-under-1-minut/