Promenader vid vatten bra för hälsan
Naturen är bra för hälsan har vi konstaterat förut och det är värt att påminna om! Promenader i skog och vid vatten verkar lugnande och stärkande när vi är stressade.
Pandemin har fört med sig att vi längtar än mer ut i naturen. Och visst är det något speciellt med vatten?
I en forskningsstudie där försökspersoner fick promenera vid havet 20 min (dagligen?) under en vecka, därefter promenera i staden lika länge och till slut stanna inomhus lika länge och vila fann man att havspromenaderna fungerade bäst för vitalitet, humör och mental hälsa.
Råd för att komma ut mer i naturen:
"-Identifiera vad ditt närmaste naturområde finns.
-Bestäm när du ska ta dig dit.
-Varför inte bjuda med någon du också tror skulle må bra av att komma ut i naturen?
-Inbjud till pauser genom att ta med termos och något att äta.
-Gör ett längre äventyr och sov ute. Det behöver inte vara långt hemifrån, att sova invid en välkänd badsjö gör att du ser den ur nya perspektiv.
- När du är där, håll utkik efter skräp som hamnat på fel plats och plocka upp det. "
https://ekoappen.se/promenader-vid-vatten-ar-bra-for-halsa-och-hallbarhet/
I artikeln är man förhoppningsfull att närheten till naturen gör oss mer benägna att vara rädd om den. Det är jättebra att man förmanar att plocka upp skräp och ta det med sig! Tyvärr verkar det inte om om alla har förstått denna enkla och till synes självklara sak. Vi hoppas det blir bättre. Naturen är underbar men inte fullt lika läkande med skräp slängt överallt.
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Aldrig har jag mått så bra som somrarna i Skagen, att vandra tidigt utmed havet dessa oändliga sandstränder på båda sidor av Skagen -, den rena saltmättade luften gjorde gott för både själ och kropp.
Att vistas i naturen överhuvudtaget har glömts bort som hälsopiller!
Mvh/Wl
#1 Förstår det! Det är något visst med vatten, det lugnar tankarna och får dem att lägga sig på plats och så är det något med luften som är så bra …
Naturen är verkligen ett hälsopiller! 💚
Du har så rätt Magi-cat ,
Vattnet och havet gör oss lugna .
Tar gärna en promenad vid vattnet , sätter mig vid stranden och filosoferar .
Njuter av stillheten .
HH 🙂
💙