Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: forskningteoriersömnung-hjärna
Läst 95 ggr
Magi-cat
2

Barn som snarkar och förändringar i hjärnan

Forskare har följt 11 000 barn under nio år. 660 av dessa barn snarkade regelbundet. I gruppen med de snarkande barnen hade många förändringar i hjärnans pannlob på så sätt att den var mindre. Pannloben styr beteenden, känslor, personlighet.
Snarkningsproblem hos barn kan vara allvarliga av den orsaken att dessa barn också kan få koncentrationssvårigheter och annan beteendeproblematik.

Man vet sedan tidigare att snarkningarna med åtföljande problem kan avhjälpas genom att operera bort halsmandlarna och/eller den lilla körteln bakom näsan som är en orsak till andningsstörningarna.

Vad man inte riktigt vet är vad som orsakar förändringarna i pannloben. det kan vara att syresättningen minskar eller att barnen störs av snarkningarna och får sämre djupsömn. Detta ska studeras vidare.

Den goda nyheten är att hjärnan återhämtar sig sedan halsmandlarna opererats bort.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/upptackt-samband-mellan-barn-som-snarkar-regelbundet-och-fysiska-forandringar-i-hjarnan

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

En stor studie på barn som snarkar minst tre nätter i veckan visar att de har förändringar i hjärnans pannlob som just styr beteenden, känslor och vår personlighet.
Pyttelite
0

Gäller det katter oxå?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
0

#1 Jag tror inte det är känt i så fall. 🙂😼

Niklas
0

#0: Betyder det att de vet att snarkningarna har orsakat förändringarna i pannloben och inte exempelvis tvärt om?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
0

#3 Nej, man vet nog inte vad som är utlösare och vad som är verkan.

Men om även förändringarna i hjärnan s.a.s. går över att snarkningarna upphör kan man anta att det var den orsakskedjan.

Niklas
0

Det är sant.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning