Invasofobi - rädsla för inkommande samtal
Det här var nytt för mig. Visste ni att det finns en Fobi som yttrar sig som rädsla för inkommande samtal på mobilen? Symptomen är hjärtklappning, skakningar och irrationellt beteende, alltså klassiska fobi-symptom.
Så mycket som var tredje ung person kan vara drabbad av invasofobi. Det är inte själva mobilen som är problemet, utan känslan av att bli som invaderad när det ringer.
Om man måste ringa någon man vet om lider av det kan man t.ex. förvarna innan med ett sms.
https://www.expressen.se/brandstudio/vimla/manga-unga-ar-radda-for-samtal-/
https://it-pedagogen.se/var-tredje-ung-radd-for-inkommande-samtal-en-av-sveriges-vanligaste-fobier/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oj nytt för mig också.
/Maria
Visste inte det hade ett namn men det är nog det jag haft under många år (redan långt innan mobilens intågande).
För mig så började det nog främst med min farmor som var lite jobbig och ringde flera gånger om dagen dygnet runt och aldrig sluta prata och mest gnällde över allt så jag vågade aldrig svara i skräck över att det var hon som ringde. Pappa skaffa nummerpresentatör rätt tidigt så det var lättare att se om man skulle svara eller inte (och även telefonsvarare när det kom) men skräcken av att svara vid okänt nummer sitter fortfarande i (det är det bästa med mobilerna att man kan välja individuella ringsignaler till alla så jag hör direkt vem som ringer så man slipper få panik bara för att det ringer så det har blivit betydligt bättre nu men svarar sällan på okända nummer).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: Jag är oxå drabbad - visste heller inte att det fanns ett namn och diagnos.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag är också drabbad av detta, men visste inte heller att det har ett namn. För min del går det lite i perioder, i de bättre perioderna hoppar jag bara till lite och hinner undra vilken katastrof som nu har hänt. Tack vare min hörselskada, så brukar mina vänner oftast texta med mig, när någon vill prata, så bestäms det vanligen via text först och då går det mycket bättre.
/Désirée
Jag sällar mig till gruppen! 🙂
Visste inte heller att det fanns ett namn på det men jag tror att det är många som drabbas av det och därför är det ju inte konstigt att man börjar undersöka fenomenet så att säga! 🙂
En modern Fobi i ett samhälle med en teknologi där man förväntas vara tillgänglig hela tiden, drabbar inte bara unga som det fokuseras på i artiklarna! Som jag förstod det så berodde resultatet på åldersgruppen mycket på att stor del av deras användare var unga, det är nog inte gjort någon större undersökning i samhället, det skulle vara intressant att ta del av, hur utbrett det är!
Det är fruktansvärt när man inte känner sig trygg att svara i telefonen, vad det än är som skapar denna otrygghet! Man kan känna sig förföljd och utsatt av olika anledningar.
När det var som värst hade jag telefonen mycket avstängd men det var alltid en fruktansvärd ångest när jag skulle slå på den igen! Vad skulle jag hitta för missade samtal och sms, funderade ett tag på att skaffa en till telefon, där jag endast skulle ge numret till några få men så blev det aldrig.
Idag har jag på telefonen men släpper bara fram "prioriterade", jag ser då andra som har ringt och kan då välja själv om/när jag vill ringa upp! Är det oregistrerade nummer så ringer jag inte upp!
Tycker det är ett ofog att inte alla telefoner är registrerade, det gör det väldigt enkelt för folk som inte är så seriösa!
Självklart tycker jag att folk ska ha rätt att ha skyddad identitet och liknande situationer, då finns det ju skäl till hemligt nummer! Det jag menar är generellt: har jag inget att dölja, varför ska jag då ha en oregistrerad telefon!?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-06-29 10:49 av Sabah
Vill bara inflika att vissa sjukvård kommer från anonymt nummer.
/Maria
Tack för era berättelser! 💝🤗 Det verkar vara vanligt!
#6: Man har slutat med det mer eller mindre i vårt landsting och visar växelmumret vilket har varit en stor lättnad för mig.
#8 Vad bra.
/Maria
Såväl polis som vård ringer oftast från dolda nummer.
/Désirée
Detta är så svårt, har en bekant sedan ungdomsåren som är psykiskt sjuk och har hemligt nummer. Men som ni skrev så har många viktiga instanser hemligt nummer och med 4 barn och 9 barnbarn vågar man inte låta bli att svara.
Det går inte att avbryta henne, hon hoppar från ämne till ämne så fort att det inte finns en möjlighet att hinna med, påtalar man att man har mat på spisen tex så säger hon att hon har en gåva att se om någon ljuger.
oh nej tänker man, en timme med hjärntrötthet(haft stroke) jag har försökt säga att jag inte vill ha samtal, men det glömmer hon snart. jag har fast telefoni med mitt gamla nummer sedan 40 år. Ingen mobil.
Jag är inte rädd då signalen kommer , men då jag hör vem det är så svettas jag mår illa, vill krypa ur skinnet. Telefonen är min kontakt med nära och kära därav att jag har den kvar, jag ser inte på mobilers små skärmar.
Mvh/WL
Hänger på här med. När mob ringer… Fy…
Dolda nummer eller nummer jag inte känner igen. Svarar inte. Om jag inte väntar samtal.
Jag är den personen som sitter o tittar på mob när den ringer… O tittar..
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Undrar hur telefonsäljarmarknaden skulle fungera om det alltid var videosamtal. 🙂
#13 Intressant tanke … 🙂
#14: Jag är rätt säker på att det skulle bli annorlunda.
#15:På vilket sätt då?