Robotar - hot eller möjlighet?
Fredrik Löfgren är robotutvecklare och AI-expert vid Linköpings universitet och han säger så här: "För mig spelar det ingen roll om robotarna blir smartare än oss. Det är evolutionens gång. Det är olika arter som står högst upp i näringskedjan och nu kanske det är våran tur att lämna över stafettpinnen till robotarna."
Han menar att våra hjärnor är begränsade och att det är självklart att låta robotarna som är så mycket smartare än oss, fatta viktiga beslut i framtiden. 😏
Anders Hedman, docent i människa-datorinteraktion vid KTH håller inte alls med och menar att robotarnas intelligens är överdriven. Vi förstår inte heller konsekvenserna och teknikens begränsningar menar han. Robotar kan aldrig ha ett medvetande eller förstå.
Fredrik och Anders möts och försöker bemöta varandras argument. Klipp ca 14 minuter.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Och här kan man läsa lite mer om Anders Hedman och hans forskning.
Och här kan man läsa om Fredrik Löfgren och hans forskning:
Här var nått jag snubblade över idag på tuben..d3nna ai har även en artikel den skrivit el textat själv
Här är artikeln den skrev
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/sep/08/robot-wrote-this-article-gpt-3
Såg den sorgliga nyheten att Fredrik Löfgren omkommit i en trafikolycka. 😢
År 2017 fick han stipendium som Årets Unga Forskare.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#6: Det var så otroligt sorgligt. 😢