Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: demenssjukdomaralzheimersåldrandesömn
Läst 44 ggr
Eda
2

Sängvätning vid demenssjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foto: SvedinRehab.se hemsida

Att en del demenssjuka personer kissar på sig på natten kan förutom inkontinensbesvär bero på att de helt enkelt inte hittar toaletten tillräckligt snabbt. Detta gäller speciellt när en demenssjuk person flyttat till ett äldreboende eller annan ovan miljö.

Antal nattliga toalettbesök är fler än många tror, normalt för en 90-åring är tre toabesök/natt.

En del personer som är medvetna om problemet och vill undvika nattliga toabesök, försöker låta bli att dricka något på kvällen, men är man törstig skall man dricka, för dels är det plågsamt att låta bli och inte heller nyttigt att bli uttorkad. Vad man kan undvika på kvällen är kaffe, te, alkohol och frukt som ökar risken för urinträngningar.

För att snabbt hitta toaletten kan det hjälpa med ledljus på vägen till toan och gärna med lyset tänt på toan såvida det inte stör den sovande och kontrastfärg på toaringen/toalettlocket och eventuella stödhandtag. Eftersom toalett/badrum ofta har vitmålade/kaklade väggar kan en del ha svårt att snabbt hitta toalettstolen, då kan det underlätta med röd lock/ring. Finns det stödhandtag kan man linda handtagen med röd tape.

I min blogg Funkatips har jag skrivit om sängkläder som är lämpliga vid urin- och avföringsinkontinens och vilka hjälpmedel som finns, var dessa finns att köpa samt om fria hjälpmedel.

Se: https://handikapptips.wordpress.com/2021/12/13/hjalpmedel-vid-sangvatning-hos-vuxna/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Foto: Euforia.se hemsida  INLEDNING1. ORIENTERING – hitta toaletten 2. SÄNGKLÄDER 3. HJÄLPMEDEL   a. URININKONTINENS    b. URININKONTINENS – SPECIELLT FÖR MÄN   c. AVFÖRINGSINKONTINENS    d. LARMKLOCKA & SÄNGVÄTNINGSLARM4. FRIA HJÄLPMEDEL 5. VITSEN MED BLÖJVÄGNING6. BUTIKER7. LÄNKAR.......................  INLEDNING Till…
  • Redigerat 2021-12-15 16:33 av Eda
Magi-cat
1

#0 Tack för att du tar upp om detta, Eda! 🌸

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen