Hunden förstår vårt språk
Men förstår vi hunden, skulle man kunna fråga sig? 💝🐩🐶
Det kommer fram mer och mer om att hundar faktiskt försöker förstå oss och vad vi säger.
Det är en utbredd missuppfattning att hundar (och andra husdjur, vill jag tillägga) bara förstår enkla kommandon. Det är fel.
Eller att hunden bara förstår tonfall, inte ord.
När man studerat hundens hjärna med magnetkamera ser man att hundarna blir förvirrade om ord och tonfall inte stämmer, precis som är fallet med människor. Tonfall och språk bearbetas nämligen på olika ställen i hjärnan.
Ett känt exempel på en hund med ett stort ordförråd är collien Chaser som lärde sig över tusen ord och dessutom kombinationer av ord.
Hunden har ju under evolutionens gång anpassat sig till ett liv med människan och det är inte alls konstigt att de läser av stämningslägen , kroppsspråk, språk och att de imiterar beteenden.
Så - avskaffa de tråkiga kommandona, börja resonera med hunden! 🤗🐩💝
källa: Sptåktidningen 2021:06
läs också: Per Jensen: Den missförstådda hunden
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag är helt övertygad om att djur förstår mer om oss än vi om dem.
Jag följer Stella på Instagram! Så intressant hur bra en hund kan kommunicera om den bara får chansen! https://www.instagram.com/hunger4words/ Matte har även skrivit en bok om hur man lär sin hund att använda tal knappar (och det finn numera många som använder dem till både hundar och katter).
https://www.hungerforwords.com/
Har även läst boken om Chaser Chaser: Unlocking the Genius of the Dog Who Knows a Thousand Words av John W. Pilley, riktigt intressant!
Det märktes tydligt också på vår förra hund vad bra hon förstod vad man sa! Var på promenad med henne vid tillfälle och skulle möta upp min kompis på ett ställe (där vi normalt sett inte möttes) och jag prata med min bror i telefon och så fort jag nämnde att jag skulle träffa min kompis (och sa hennes namn) så tvärstanna Gletta och ville direkt gå hem igen (för det var ju där vi bruka träffa kompisen) när jag sa vi skulle träffa henne på ett annat ställe kolla hon misstänksamt på mig och sen gick hon motvilligt med tills hon helt plötsligt kände doften av min kompis och då var det full fart framåt!
Även om man sa man skulle gå till en speciell person så var det omöjligt sen att få henne att gå en annan väg.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Det är jag också!
Så bra att vi äntligen börjar förstå det. 🙂
#2 Intressant! Tack för fin berättelse! 🐶😻 Dessa kloka djur. 🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja våra djur är klokare än vi kan ana tror jag. Kanske på ett annat sätt bara.
/Maria
#3: Inlägget passar säkert bra på hundsajterna också. Även om det inte är några revolutionerande nyheter för dem som är där kan det säkert bli intressanta diskussioner med fler berättelser om egna erfarenheter.
Jag (och resten av familjen +vissa övriga) kommunicerar med vår Sigge.
Ofta får vi höra "är det verkligen en hund"
Han förstår allt som händer. Observerar sig omgivning och gör vad som behövs i just denna situation.
Vi diskuterar vägar/stigar i skogen. Framförallt när vi provar nya stigar så visar han hur han vill gå och vi följer honom.
Men jag har alltid låtit honom tänka själv.
En hund som alltid blir styrd tror jag tappar sin kunskap att kommunicera
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#6: "En hund som alltid blir styrd tror jag tappar sin kunskap att kommunicera"
Det där kan jag hålla med om! Vår labbe hade mycket egen vilja (och fick också ha det) och hon var extremt bra på att kommunicera med oss (bestämde också ofta vägar på promenader) men den hund jag tog över på äldre dagar (med PTSD bla) hade inte fått tänka mycket själv alls och även om jag försökte få honom att välja väg så bara stod han och stirra på mig, var även många andra situationer när han bara stirra på en och det var omöjligt att veta vad han ville (ofta verka han inte ens själv veta vad han ville) vår labbe gav en bara en blick och man visste direkt vad det var hon ville man skulle göra! (Hon var dessutom väldigt bestämt på att jag skulle bädda sängen innan hon skulle lägga sig (för hon visste hon bara fick ligga på överkastet eller hennes egna filtar och inte i min säng) och stod då och blängde på mig om jag inte bäddat åt henne. Hon klagade också om jag inte kom och lade mig i (enligt henne) rätt tid (hon var kvällstrött så gick ofta och la sig några timmar tidigare än mig men dröjde jag för länge med att komma i säng då sa hon ifrån)).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7: haha. Det med att protestera när man inte går o lägger sig i tid. Typ 19:30 enligt Sigge. Då kommer han efter en stund o undrar varför jag inte kommer.
Jag som träffar så mycket olika hundar ser verkligen skillnad om en hund fått tänka själv. Vissa kan inte göra något själv utan behöver ett kommando. Så tragiskt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering