Doftsinnet kopplat till minnesprocesser i hjärnan
Vårt doftsinne/luktsinne är känsligare - och viktigare - än vi tidigare trott, vilket tas upp i denna studie, se artikel i länken.
Jag håller med om att av människans alla sinnen har nog Luktsinnet varit väldigt förbisett. Nu visar man via studier att det inte alls ska ses över axeln, utan det är direkt kopplat till hippocmpus som är väldigt viktigt för våra minnen och minnesinlagring i hjärnan.
"– Det är min passion att uppvärdera det negligerade doftsinnet, bland annat genom att utforska hur dofthjärnan samarbetar med kognitiva processer i hjärnan", säger forskaren vid Stockholms Universitet.
Det är intressant att läsa om hur man via undersökningar med fRMI kommit närmare en förståelse av hur lukthjärnan bildar en "motorväg" mellan minnesområden i hjärnan och områden för Luktsinnet och att man kan mäta och åskådliggöra detta.
Den nya kunskapen om Luktsinnet kan också vara av stort värde för t.ex. covidpatienter som drabbats av problem med sämre luktsinne.
Doftträning kan också vara till nytta som minnesträning för äldre. ( Det låter rimligt när man tänker på den direkta kopplingen mellan luktsinne och minne …)
https://kaw.wallenberg.org/forskning/vart-kansliga-doftsinne-kopplas-till-minnesprocesser-i-hjarnan
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Känner ni riktigt rosdoften när ni ser bilden? 🙂🌸
Japp sån där underbar nyponrosdoft 😍
/Désirée
#2 Härligt, jag känner den också. Så där mild och fin, som en sommarkväll. 🌸😊
Vresrosor är det bästa jag vet och när jag känner doften är jag tillbaka till mitt älskade "Sjöhem" där jag bodde om somrarna som barn.
/Maria
Mer om Johan Lundströms forskning om Luktsinnet. Nya rön kan hjälpa både covid- och Parkinsonpatienter.
"Ny forskning om doftsinnet kan ge oss en uppdaterad bild av människans intelligens. Nu finns det tyngsta beviset hittills på att dofthjärnan har en stark länk till Hippocampus, den region i hjärnan som styr inlagring och framplockning av personliga minnen. "