Operation bättre minne
… och kognition
Tl, dr Har länge upplevt att mitt minne och även kognitionen är sämre och ska försöka testa grejer för att se om det kan bli bättre.
Lite bakgrund: Har alltid haft lätt för att komma ihåg saker, det liksom bara fastnar och jag har inte behövt anstränga mig särskilt mycket alls. Har haft hyfsat lätt att plocka fram information snabbt också (älskar frågesport, tävlat i Vem vet mest och Jeopardy).
Senaste åren tycker jag det blivit gradvis sämre och sämre med detta. Kunde hålla saker i huvudet, behövde inte skriva ner om jag hade ett möte en viss tid, det fanns i bakhuvudet. Skulle antagligen kunna säga namnet på 80-85% av namnen på karaktärer Och skådespelare i tv-serien Rederiet men nya grejer fastnar inte.
Kan tänka mig saker som bidragit till försämringen som långvarig stress. Inte massiv stress utan mer att det ligger och surrar i bakgrunden vilket jag har för mig att jag läst inte är hälsosamt. Att människor är mer utrustade för korta toppar av stresspåslag men därimellan ska det vara lugnt.
Har blivit förälder, tänker att det kan bidra på så sätt att man får ett annat fokus och kan inte hålla kvar allt (+stress kanske). Hade covid för några veckor sen och skulle nog säga att det också bidragit till det sämre.
Eftersom jag haft så lätt att minnas saker, hålla saker i huvudet tycker jag detta är skitjobbigt. Det är en grej jag förknippar med mig själv, att inte kunna lita på att komma ihåg någonting är så läskigt, inte bara för att jag är van att kunna göra det men också för att min mormor fick en demenssjukdom.
Vad göra?
Ja, korsord och sudoku och sånt som ska vara klassisk hjärngympa har aldrig riktigt varit min grej.
Men en grej jag behöver (av flera skäl) är att dra ner rejält på tiden jag spenderar på internet. Jag tycker det är jättekul att hänga på olika forum, diskutera, fråga osv. Men det kanske tar mer än det faktiskt ger. Säger inte att det är en falsk känsla av mening men att jag… Ger den mer betydelse än det har. Typ som att äta vitt bröd, bukfylla.
Så har googlat lite på vad man kan göra. Motion, sömn, kost är grunden till allt, så så fort jag skrivit klart ska jag ta en promenad (och en varje dag).
Nya upplevelser ska tydligen ha positiv effekt. Vet inte riktigt vad jag kan göra där, får fundera.
Nya utmaningar och problemlösning ska tydligen hjälpa också så jag ska nog ta tag i att lära mig nytt språk.
Hittade denna sidan, jag tror faktiskt jag upplever mest att det episodiska minnet är det som blivit sämre mest.
https://www.hjarnfonden.se/2018/09/om-minnet/
Även om jag nu ska hålla mig ifrån internet och iFokus (det kommer bli så jäkla svårt!) så ska jag uppdatera om det händer nåt :)
"I'm too old for this shit."
Kroppen har inte samma förmåga vid exempelvis 40 som vid 25. Vi kan inte förvänta oss samma resultat som när vi var yngre. Däremot kan vi självklart göra saker för att hålla oss på en så hög nivå som möjligt. Som du skriver: Motion, kost, sömn. Och sociala relationer. Om vi har ordning på kroppen är social samvaro det viktigaste vi kan lägga tid på.
#1 Absolut! Det är bara en grej som jag förknippar med mig själv, "bra" minne. Kanske jag behöver jobba på att acceptera nuläget istället men är inte riktigt där än.
NU sska jag gå ut!
Jag tycker Niklas beskriver det viktigaste.
Känner du att problemet är större så tycker jag du ska söka vården.
/Maria
Detta är jättesvårt om man har eller är i tillfrisknande från utmattningssyndrom.
Kämpar varje dag! 😀
#0 Jobbigt när man känner att minnet sviktar. Du verkar ha väldigt bra koll på vad man kan göra åt saken och anger också flera orsaker till vad du upplever som sämre minne och kognition.
Genomgången covid kan förmodligen ha påverkat, men förhoppningsvis går det tillbaka!
Du har fått flera bra tips i tråden och goda råd från Hjärnfonden. Vad finns att tillägga? Jag skulle vilja understryka det där du är inne på att dra ner på internet-tiden! Det är flera hjärnforskare som skrivit om att slösurfandet (som vi ofta ägnar oss åt, jag är likadan själv 🙄) påfrestar hjärnan till ingen nytta. Om vi kan begränsa tiden så har vi nytta av det, och vi förlorar ingenting.
En annan viktig sak är naturen. Att promenera i skogen och vila ögonen på en vacker utsikt - svårare behöver det inte vara.
Det finns förhoppningsvis en del tips här på sajten. 🙂
Och så finns det en hel del böcker om hur man stressar ner. Det gäller att hitta en som passar en själv, en som inte i sig blir krävande.
Jag håller just på och läser "Stressbalansen - omstart för kropp, sinne, relationer o livsglädje" av dr R. Chatterjee. Jag tycker den verkar bra och liksom förlåtande, om man nu inte lyckas med precis all avstressning med en gång. 🙂
Det finns nog lite mer boktips här på sajten också.
Och musik! Gillar du musik? I så fall kan det vara avstressande att lyssna på!
Lycka till jättemycket och berätta gärna hur det går för dig!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5 Tusen tack! Har inte tänkt på böcker om avslappning faktiskt, man kanske kan hitta något bra där.
Jag älskar musik så det är ju verkligen "recreational" för att säga det på ren svenska ;)
Ska absolut skriva om jag märker nån skillnad. Har dragit ner på internet och tycker mig redan märka skillnad, faktiskt. Vet inte om det är inbillning men vi får se :)
Nämnde ju att jag skulle testa lära mig ett nytt språk. Det är något jag ändå tänkt men kan inte bestämma mig för vilket. Läste franska för många livstider sen i högstadiet, tänker om man skulle ta det kanske man eventuellt har nåt gratis. Grammatik och sånt kanske finns nånstans djupt nere. Men är inte så sugen. Lite mer inne på tyska eller spanska. Japanska hade varit kul men är nog lite för främmande just nu.
OT kanske men finns det nån sån där språklärarapp ni rekommenderar som inte kostar en månadshyra? (Typ)
#6 Det låter som om du är på god väg! 👍🎈🌷 Bra med musiken! 🎵
Att lära sig språk är toppenbra! Börja gärna med något du kunnat förut. Känns det inte bra, pröva något annat!
(Jag plockade faktiskt själv fram mina urgamla franska-böcker en dag. 😀 Konstaterade att grammatiken sitter som grundmurad nästan och det var roligt att återknyta bekantskapen. Sedan har jag inte kommit så mycket längre just nu, men ändå. 😀)
Och så är det bra att ta allt i sin egen takt som känns bra. Hjärnan vill ha roligt. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Liten uppdatering: Preliminärt är det hormonellt, vad det nu är som påverkar mitt minne och tankeverksamhet.
I så fall kan jag inte göra så mycket åt minnet tror jag förrän det kommit till rätta. Och det jobbar jag på.