Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketteralzheimersdemenssjukdomaråldrandeminnet
Läst 57 ggr
Eda
3

Medicinpåminnare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min blogg har jag nu skrivit om medicinpåminnare. Att glömma ta sin medicin är mycket vanligt för gemene man och har man minnesproblem eller är demenssjuk är det ännu lättare att missa medicinen.

Som tur är finns det numera medicinpåminnare som med olika system som ringsignaler och blinkningar gör personen uppmärksam på när det är dags att ta sin medicin, det finns också för dosdispenserade läkemedel.
En del av dessa medicinpåminnare kan också meddela anhöriga eller vårdpersonal om personen missat ta sin medicin!

Vad som också är bra att veta i medicinsammanhang är att det finns medicindelare och tablettkrossare att köpa.

Om medicinpåminnare, se: https://handikapptips.wordpress.com/2022/04/13/medicinpaminnare/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Att glömma ta sin medicin är mycket vanligt för gemene man och har man minnesproblem eller är demenssjuk är det ännu lättare att missa medicinen. Länge har det funnits doseringsaskar för sju dagar respektive en månad som säljs på apotek. En del av dessa är också indelade för morgon, middag, kväll och natt. Men för…
[Tismon]
2

Jag har själv en karusell. Jättehändigt! Hade glömt min medicin annars

Magi-cat
1

#0 Oj vad bra att det finns! Tack för att du visar, det kan säkert vara till hjälp för många!

(Jag har en anhörig som tar mediciner men som glömmer ibland, när hen är upptagen med viktigare saker.🙂 Jag har faktiskt sagt, på skoj, att "kan de inte plinga till när det är dags?" Jag hade ingen aning om att det finns sådana praktiska påminnare!)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen