Expanderande svart hål - optisk illusion
Optiska illusioner är alltid spännande - när man tycker att något rör sig fast det bara är en stillbild.
I det här fallet ser vi det svarta hålet/molnet som expanderande. Intressant nog kan man då se att pupillerna utvidgas hos betraktaren.
Dock lär endast ca 80 % se utvidgningen och de får då heller ingen reaktion från pupillerna.
När hålet i stället var färgsatt drog pupillerna ihop sig, som om de anpassade sig till starkare ljus.
""The 'expanding hole' is a highly dynamic illusion: The circular smear or shadow gradient of the central black hole evokes a marked impression of optic flow, as if the observer were heading forward into a hole or tunnel," Dr Bruno Laeng, a professor at the Department of Psychology of the University of Oslo and the study's first author"
Varför en del inte observerar illusionen på det sättet har man ingen förklaring till.
Genom studien kan vi lära oss mer om hur kombinationen öga - hjärna fungerar.
"The study, the researchers say, actually shed some light on how the brain and eyes respond to visual stimulation. It suggests that the dilation and constriction of our pupils is not simply guided by real changes in our physical environment, but also our own imagined perception of our surroundings. "
Hur ser ni på det? Expanderar det svarta hålet? 😎
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tycker det pulserar faktiskt. Det expanderar och drar ihop sig hela tiden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Så blir det för mig också, så fort jag flackar lite med blicken så krymper den och ökar sen direkt igen så för mina ögon är den riktigt tröttsam att titta på.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: Ja, exakt så är det för mig också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Tack för era reaktioner! 🤗
Jag tycker nog också den är lite jobbig att titta på … Men expanderar/pulserar gör den.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen