Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketterforskningsömn
Läst 43 ggr
Magi-cat
2

Ljus stör nattsömnen

Även lite ljus stör sömnen, enligt en amerikansk studie. Ca 550 försökspersoner deltog i sömnstudien som inte gjordes i sömnlabb, utan i personernas naturliga sovmiljö.
Tidigare har sovstudier oftast utförts på djur. 😢

Men:

"– Man måste vara lite försiktig. Allt beror på situationen personen befinner sig i. Många känner oro inför natten och för att sova, och kanske inte sover på grund av det. Man vet också att ljus har en ångestdämpande effekt, säger han.

Dessutom handlar studien om artificiellt ljus. Här i Norden har vi ljusa sommarnätter att ta i beaktande.

– Man borde alltså jämföra studien i skandinaviska villkor och inte bara amerikanska, säger Benedict."

https://www.svd.se/a/7dbJR9/aven-lite-ljus-stor-somnen-ger-halsorisker

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gör ditt bästa för att minimera mängden ljus du exponeras för när du sover. Det är uppmaningen i en ny amerikansk sömnstudie.
  • Redigerat 2022-07-27 12:02 av Magi-cat
Zadeira
3

Faktum är att jag har jättevårt att somna i kolmörker. Det värsta är kolmörkt och knäpptyst, då blir jag bara nervös och stressad. En nattlampa med svagt ljus och en ljudbok i bakgrunden håller min hjärna i schack och då sover jag som bäst.

Magi-cat
2

#1 Se där, det kan förstås vara olika! Bra att du hittat din metod!

DesK
2

Jag har svårt att sova, när det är ljust. Jag kan inte tända några lampor, när jag går upp på natten, då får jag svårt att somna om.

/Désirée

Magi-cat
2

#3 Jag kan inte heller ha något ljus. Om jag bara måste tända så brukar jag blunda med ena ögat. 🙂