Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etikettermaximera-hjärnaninlärningstress
Läst 63 ggr
Magi-cat
2

Läsning minskar stress

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bland väldigt många andra fördelar med läsning av böcker så minskar det stressen och ger avkoppling! För att inte tala om hur trevligt och givande det är att läsa! Det finns något för alla! 😎📚

Brukar ni läsa böcker? 📚 Vad ger det för nytta, nöje, fördelar?

https://www.utvikbocker.se/lasning-minskar-stress-las-om-hur-och-varfor/

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det finns många fördelar med läsning, både för ditt intellekt och ditt välmående. Stress är något som de allra flesta känner. Men visste du att detta kan motverkas genom att läsa? Du behöver inte läsa många minuter per dag för att få en rad hälsofördelar. Vi gör en djupdykning i fördelarna med att läsa. Läsning […]
Syntium
2

Jag blir stressad av att jag inte läser så mycket som jag vill så att läsa skulle väl minska stressen då 😄
Skämt åsido så har jag inte tänkt på om själva läsandet är avstressande.

Tillägg: Vet inte om det beror på vad man läser. Vissa böcker kan ju varva upp en eller att man inte kan sluta och missar sömn på det sättet. Känner mig ofta otålig när jag läser. För att parafrasera ett citat "jag hatar att läsa men älskar att ha läst"

"I'm too old for this shit."

• Redigerat 2022-08-05 10:00 av Syntium
DesK
1

Jag läser rätt mycket och upplever det lite som #1 beskriver 😊 men om jag är för stressad av andra orsaker, kan det vara svårt att koncentrera sig på läsningen, tycker jag.

/Désirée

Syntium
2

För att svara på dina frågor, TS, så största nöjet för mig just nu tycker jag är när jag har läst klart en bok. Känns som en bedrift, jag är nöjd att jag gjort det för jag vill läsa. Det är ett steg i en riktning jag vill gå. Och förstås samla lästa titlar på goodreads 😁

"I'm too old for this shit."

Magi-cat
1

#3 Det låter bra! 🙂🤗 Huvudsaken att vara nöjd.
.

(På Bokcirkel i fokus finns f.ö. en hel del bokförslag.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen