Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etikett: illusioner
Läst 103 ggr
Sabah
0

15 förvillande bilder

Det är inte alltid som det ser ut som, ibland får man titta två gånger!

Perspektivet kan förvilla hjärnan, ta en titt på dessa fotografier, ser du illusionen?

https://www.curioctopus.se/read/34998/15-vilseledande-bilder-som-det-manskliga-ogat-inte-direkt-kan-dechiffrera

💖🧡💛💚💙💜

Det är inte alltid som det mänskliga ögat, vid en första titt, ser vad det har framför sig: vissa objekts perspektiv och positionen bidrar till att förändra vår uppfattning om verkligheten. Hur…
Magi-cat
1

UFO:t i nr 15 är häftigt! 🛸😎🙂

Katten/fågeln har jag sett förut (nr 9), verkligen förvillande! Och många andra kul bilder!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabah
1

#1: Hade också sett någon bild förut. Kamel-bilden har jag inte sett förut men en liknande bild på zebror (tror jag det var). UFO-bilden var klart häftig! 🛸 Nr. 11 såg väldigt märklig ut tills man läst texten! 😃

Visst är det kul med såna här bilder! 😃

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
1

#2 Nr 11 gå inte att få någon ordning på. 😀

Den svävande hästen var också bra …

Ja, visst är det roligt och tänkvärt med sådana här bilder! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabah
1

#3: Ja, verkligen roligt och tänkvärt! Allt är inte alltid som det ser ut som, ibland behöver man se det med en annan vinkel! 😊

💖🧡💛💚💙💜

[Vargnatt.]
2

Sånt här är himla roligt och "kattfågeln" och hunden i dockhuset var bara för sött ❤️

Men nummer 14 där går jag bet, nu har jag nedsatt syn och problem med ögonen men är det nivåskillnad eller vad rör det där sig om ? nån med bättre ögon som klurar ut den där för det fanns ingen förklaring.

Tack Sabah ser du har fler såna här trådar så nu ska jag sätta mig och roa mig en stund för sånt här är riktigt kul 😎

Carmarino
0

#5: Det verkar vara någon form av avsats och katten sitter bakom den och tittar upp över den med huvudet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2

Nummer 15 är en klassiker. Har sett andra foton i UFO-böcker på lampor som speglar sig i ett fönster, men där är de presenterade som äkta flygande tefat. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Vargnatt.]
0

#6: Så tänkte jag med som en avsats eller nivåskillnad men var även inne på om huvudet möjligen kunde sticka upp i ett hål.

Vilken bild alltså den var verkligen klurig .

Sabah
2

#8: Den var riktigt lurig, i de flesta bilderna kan man se illusionen när man tittar lite noggrannare, någon kanske man blir hjälpt av texten, men den bilden har inga ledtrådar alls. Jag var precis som du inne på att katten kanske tittar upp ur något hål eller sitter lägre, för det finns ju absolut ingen kropp där, hur man än tittar och vinklar huvudet. Det stämmer som Carmarino skriver, katten sitter på en lägre avsats. (Man kan hitta svaret om man klickar på länken under bilden.) Jag kan dock fortfarande inte se att det är en avsats, en riktigt bra illusion! 🐈

💖🧡💛💚💙💜

[Vargnatt.]
1

#9: Ha ha ha ja den här var riktigt marig men när man läser svaret i länken så kan jag även se en till nivåskillnad längre fram där personen stod med kameran men det kanske är hjärnan som lurar vad vet jag 😂

Mina ögon har svårt IRL att bedöma nivåskillnader så jag kliver ofta fel men hur det är i bild vet jag inte men plötsligt så ser man mer ju mer man studerar bilden det är hur fränt som helst 😎

Sabah
0

#10: Jag ska titta på bilden när jag har datorn igång, har bara tittat på den med mobilen än, kanhända jag ser det bättre då, men den var väldigt svår! Kul med sånt här! 😃

💖🧡💛💚💙💜