Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: forskningsömnstress
Läst 67 ggr
Loris M
4

Öppen föreläsning om sömn och hälsa

"Varför vi sover är en av biologins största gåtor. Vi vet dock att sömn är ett livsviktigt biologiskt fenomen som är både komplext och dynamiskt. En öppen föreläsning i samtalsformat om sömn och hälsa med sömnforskaren John Axelsson, professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och författare till boken Sömnsmart."

https://www.su.se/forskning/%C3%B6ppna-f%C3%B6rel%C3%A4sningar/hur-sover-du-egentligen-ett-samtal-om-s%C3%B6mnen-och-v%C3%A5r-h%C3%A4lsa-1.622463

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Varför vi sover är en av biologins största gåtor. Vi vet dock att sömn är ett livsviktigt biologiskt fenomen som är både komplext och dynamiskt. En öppen föreläsning i samtalsformat om sömn och hälsa med sömnforskaren John Axelsson, professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och författare till boken Sömnsmart.
Magi-cat
1

#0 Mycket intressant! Tack för den länken!

Sova är verkligen viktigt … Vi gör det ofta och ändå är det en gåta. 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
0

Är det verkligen en gåta? Jag kan inte säga att jag har varit förvånad över att vi behöver sova. Nästan allt behöver någon form av vila.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

Jag har alltid varit fascinerad av sömn.
Att alla människor har förmågan att falla så djupt i sömn att vi är helt borta från omvärlden. Att det är något vi alla bara kan…

/Maria

Loris M
1

#2: Jag tänker att det är ingen gåta att vi behöver sömn för att kunna fungera, men varför vi behöver det rent biologiskt är kanske inte så självklart. 🤔 Alltså varför kan vi inte fungera utan att sova.

#3 Det är fascinerande tycker jag också. Och sen att vi drömmer och varför gör vi det.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2

#2 Att vi behöver sova är ingen gåta på så sätt, det blir bara alldeles för uppenbart att sömnen är nödvändig om vi försöker låta bli. 🙂Förr eller senare somnar vi bara.

Men varför naturen/evolutionen valt just denna väg för återhämtning, hälsa och välbefinnande kan man undra. Vi är dessutom så sårbara just under sömnen. Ändå måste vi sova. Vår förträffliga hjärna behöver sömnen som rensning och omstart bl.a.

Allt i livet går i cykler. Sömn-vakenhet också …

Magi-cat
3

Jag började kolla vilka trådar vi har om sömn här på Hjärnan och det var några, så det blev en egen tråd om det: 🙂😴

https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1553793/om-somnen-och-hjarnan-tradsamling

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Niklas
0

#4: Biologiskt tycker jag inte det är konstigare än att vi behöver det fysiskt. Precis som de flesta maskiner behöver vila och underhåll behöver kroppen det. 🙂

#5: Även de som kan utnyttja vår sårbarhet under sömnen behöver vila. 🙂

Magi-cat
0

#7 "Även de som kan utnyttja vår sårbarhet under sömnen behöver vila."

Fast inte samtidigt. 😁 Det är det som är kruxet.
Kanske sömnperioderna bidragit till att utveckla den sociala samvaron och vikten därav? Ofta sover inte alla i en flock samtidigt.

Niklas
0

#8: Precis. Samarbete är nyckeln. 🙂