Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: psykologispråk
Läst 64 ggr
Magi-cat
3

Förändras vi när vi byter språk?

Blir vi annorlunda i uppträdandet beroende på vilket språk vi talar?
Många känner att de lite ändrar personlighet och roll när de byter till ett annat språk. Detta bekräftas av forskningen, som kopplar upplevelsen till kulturella och individuella fenomen.

Vissa upplever att de blir artigare när de talar engelska, andra att de gestikulerar mer på italienska eller blir mer utåtriktade på spanska, medan de helt flerspråkiga känner sig mer likadana på alla språk …

I en enkätstudie 2006 fick 1000 personer runt om i världen svara på frågor om upplevelser relaterade till språk och personlighet. 65 % svarade att de upplevde skillnader.

Källa och läs mer: Språktidningen 2022:06

Det har jag undrat lite grann också, eftersom jag tycker att jag upplever det själv när jag talar ett annat språk. Jag tycker att jag blir livligare och t.o.m. får ljusare röst när jag talar engelska. 🙂
Kanske är det skillnad mellan att växla till ett annat språk och att ha två språk som man är uppväxt med?
Intressant i alla fall.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Undertaker]
1

Jag är flytande på tre språk, talar fyra. Två av dem är jag mer eller minder helt uppvuxen med även om engelskan är bättre än min tyska. :')
Jag skulle nog hävda att jag inte verkligen byter "personlighet" och använder även samma "typ" av ord på alla språk som jag är flytande på. Även rösten förblir densamma.

Magi-cat
0

#1 Härligt att tala så många språk obehindrat! Det du säger bekräftar det som sägs i undersökningarna, att det beror lite på hur "hemma" man är på språken och så är det förstås individuellt.

[Undertaker]
1

#2: För mig är det ju aldrig att jag aktivt behöver byta eller tänka som med franskan. De språk jag redan talade som litet barn behöver jag inte aktivt lyssna på för att förstå, jag brukar till och med ibland vara osäker om det just var engelska, svenska eller tyska jag hörde. :')
Tror nog även det har och göra med hur man använder dem i vardagen. I vilka sammanhang, etc.

Magi-cat
1

#3 Sammanhanget har säkert stor betydelse! Om man t.ex. använder engelskan i mer formella sammanhang så antar man kanske automatiskt en mer formell attityd. Eller blir artigare, som anfördes som exempel i artikeln. 🙂

[Vargnatt.]
3

Det här var en spännande tanke och jag har faktiskt funderat lite över den men jag vet inte om jag direkt förändras snarare tycker jag det handlar mer om hur uttalen görs på olika språk med allt vad det innebär.

Jag är flytande på tre språk sen finns flera som är både sissodär och lite mindre och lite till men tar jag Engelskan som exempel om jag använder en brittisk , amerikansk eller australiensk accent så finns det med förändringar i både tal och gestikulationer. Jag kan gestikulera på ett sätt i England, ett sätt i USA och ett sätt i Australien men då tycker jag det mer handlar om hur människorna är i dom olika länderna och deras seder, deras sätt att röra sig man liksom följer med i hur det är på plats hur dom rör sig och för sig.

Sen tycker jag också att det är skillnad på om jag besöker en storstad eller är ute på landsbygden men där vet jag inte om det direkt har med språket att göra men det kan det ha för jag har oerhört lätt för att ta efter dialekter oavsett det är Sverige eller ett annat land så åker jag ofta dit på dialekt där jag omedvetet bara flyter in och tar efter.

Det här är intressant men går jag till mig själv så tycker jag väl inte att jag förändras men jag följer lätt med länder och människors sätt att tala och röra på sig samt tar snabbt efter dialekt i dom språk som jag kan.

Är jag i länder jag inte talar språket så åker jag snabbt dit på deras sätt att röra sig och gestikulera och jag undrar jag om det är något medfött som vi har som är inbyggt i oss så vi ska kunna göra oss något så när förstådda även om vi inte kan varandras språk så kan vi med gestikulationer komma ganska så långt 😎