Annons:
Etiketterforskningneurologiska-sjukdomar
Läst 38 ggr
Magi-cat
4/11/23, 8:47 AM

Internationella Parkinson-dagen 11 april

Idag är det Internationella Parkinson-dagen, en dag då denna neurologiska sjukdom uppmärksammas lite extra.
Varje år är det ca 2000 människor som får diagnosen i Sverige och ca 18 000 lever med den.

"De vanligaste symtomen vid Parkinsons sjukdom är skakningar, darrningar, muskelstelhet och sämre balans. Rörelser blir långsammare och det blir också svårt att starta en rörelse. Det är vanligare att män får Parkinsons sjukdom och sjukdomen debuterar vanligen i 55 till 60-års åldern. Ålder och genetik är de främsta riskfaktorerna för att utveckla sjukdomen"

https://www.hjarnfonden.se/2020/04/internationella-parkinsondagen-den-11-april-2020/

Bra länk om forskningen kring Parkinson och dess orsaker:

https://nyheter.ki.se/mekanismerna-bakom-kanselforlust-vid-parkinsons-sjukdom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjukdomen beror på att de nervceller som producerar dopamin bryts ner. Vanliga symtom är darrningar, skakningar, stelhet och långsamma rörelser.
Annons:
DesK
4/11/23, 8:56 AM
#1

Viktigt att det uppmärksammas och jag hoppas att forskningen snart får fram medicin mot denna sjukdom. En av dom som byggde upp sajten Matbröd med mig, dog i Parkinsons, några år senare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
4/11/23, 9:04 AM
#2

#1 Gräslig sjukdom. Jag känner två som dött av denna sjukdom och en som lever med den😔

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
4/11/23, 9:19 AM
#3

Håller med. Kände en som levde ovanligt länge med den sjukdomen. Det var ett utdraget förlopp och allt mer handikappande. Sorgligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4/11/23, 9:41 AM
#4

#3 Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mandra
4/11/23, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#0: min kusin Micke dog den 4 okt - 22 av Parkinsons. han var 70 år.
han var väldigt sjuk och led mkt de sista månaderna.

fotot är några år gammalt.

vår mormorsfarsbror dog också av Parkinsons 1912, han var 75 år.

min kusin ägde en bostadsrätt i Stockholms innerstad. den är värd ca 5 miljoner. han har testamenterat den till Parkinsonsfonden. det gjorde han bra.

Upp till toppen
Annons: