Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketterforskningstressnaturen
Läst 104 ggr
Magi-cat
6

Naturen gör oss lyckligare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fram för mer grönområden i städerna! 🟢

Naturen behövs för återhämtning - den minskar stress och negativa känslor, förbättrar prestation och mycket mer! 🌲

Hela 85 % av Sveriges befolkning bor i städer. Forskning visar att grönområden behövs för återhämtning och den så viktiga fysiska aktiviteten. 🌳

"Människor som bor i stadsmiljöer med mycket växtlighet är friskare än de som bor i områden med mindre grönska. De är mindre stressade, lever längre och har lägre risk för hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck, typ 2-diabetes och mental ohälsa." 🍀

"Naturmiljöer utgör en viktig resurs för att möta våra folkhälsoutmaningar"

Grönska är givetvis även väldigt bra för barn: 💚

"Och att leka vid platser med mycket vegetation har visat sig ge barnen bättre koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och självdisciplin." 💚

Till detta kommer att grönområdena är nödvändiga för att kyla ner städerna och motverka höga temperaturer under de värmeböljor som förväntas bli fler. Mer vegetation ger också bättre luftkvalitet och mindre risk för översvämningar under stormar.
📗

https://ki.se/forskning/de-ser-nyttan-med-naturen

Detta måste stadsplanerarna ta mer hänsyn till. 🍏

bild från pixabay.som

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vad är det egentligen som lockar med naturen – och är den bra för vår hälsa? Vi pratar med tre forskare som studerar hälsoeffekter av att vistas i naturområden.
  • Redigerat 2026-03-15 20:24 av Magi-cat
Loris M
4

Så sant! ☘🌿🌸🌻🌼🌹🌲🌳

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Emo
4

Mycket bra skrivet.
Sä tänker jag också, så jag håller på att göra min stora tomt till en naturtomt.
Så roligt att se hur alltfler djur trivs här. Pollinerare behövs. Fåglarna är trevliga att studera. Ett skatbo fanns på ett ställe där det hotades av att jag höll på att klippa i häcken. Så smarta var de att de flyttade. De tog boet med sig. Fantastiskt. Att de flyttade till ett päronträd ursäktar jag för den tankeverksamheten beundrar jag.

Det kommer att ta tid att få kombinationen natur och begreppet "vårdad trädgård" att kombineras, men jag trivs - och det är min trädgård! 😊

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
3

Så sant. Jag bor centralt ( 3 km från stan). Men jag bor ändå vid skogen.

20230610_125944.jpg
20220619_102146.jpg
1384572_10151952364271473_181590904_o.jpg
Bilderna tagna från min baksida

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Niklas
1

#2: Menar du att de tog kvistarna från gamla boet och byggde upp det igen på en annan plats?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Emo
1

#4 Just det. Klart att jag blev imponerad.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
0

Det finns ny forskning som visar att grönska precis runt hemmet är kopplat till mindre risk för depression, stress, sömnbesvär m.m.
Antidepressiva läkemedelsuttag minskar med ca 20 % ju mer grönska man har precis vid hemmet.
Grönska antas även skydda mot andra faktorer i miljön som kan påverka hälsa och mående negativt, såsom trafikbuller, luftföroreningar och - inte minst aktuellt numera - extrem hetta med allt vad det innebär.

Ca 100 000 personer ingick i studien "More green, less depressed: Residential greenspace is associated with lower antidepressant redemptations in nationwide population-based study".

Läst i ICA-kuriren 39/2024

Denna studie borde läsas av alla som har inflytande över stadsplanering, bostadsområden, grönområden … innan de "förtätar" ännu mer.

Magi-cat
0

Om denna forskning i Nyhetsmorgon.

"Närheten till grönska är en viktig faktor till psykiskt välmående.
Det visar en ny studie från Stockholms universitet.
– Det är jätteviktigt i stadsplaneringen att tänka på det här, säger psykologiforskaren Cecilia Stenfors, i Nyhetsmorgon."

"Cecilia Stenfors säger att grönskan kan ha en skyddande effekt.

– Den kan bli som en barriär mot urbana stressfaktorer som trafikbuller, luftföroreningar eller hetta."

https://www.tv4.se/artikel/1Fw2n7pozU5aObDRPGAOk6/groenska-fraemjar-vaelmaende-blir-som-en-barriaer

Fram för mer grönska! 💚💚💚💚💚💚💚💚💚🍏🌳🌿🌿🌲🌴💚💚🍁🍂