Säg hej till varandra!
Luleå kommun driver en säg-hej-till-varandra-kampanj i november.
Syftet är att stärka det sociala kittet och skapa ett trivsammare klimat i samhället - något alla mår bra av. Vi är sociala varelser och mår bra av att uppmärksamma varandra.
Även om den vi hejar på inte svarar ska man inte sluta heja! Det gör ändå någonting för den här människan, fast den inte svara
Ett fint initiativ som även uppmärksammats internationellt! 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-11-27 19:57 av Magi-cat
Säga Hej till varandra , , måste det till ett program eller en påvisning för att man ska säga Hej till någon du möter på vägen ,i bussen , i affären eller var du än går , , . Jag säger ALLTID HEJ till alla jag möter , , i trappen där jag bor , alltså mina grannar. Önskar även dem en trevlig dag .
Det kanske är för att jag har det som yrke , , Restaurangbiträde, Cafe biträde , sitter i kassan, , Nej , det är min personlighet och uppfostran av mina mamma och pappa. Man hälsar alltid på alla med ett Hej, ,
Normalt för mig. 😀😃😍🙂🤗 alltid med ett leende.
HH 🙂
#1 Jättefint, Soligajag! 🙂❤
Men det här är introverta Lule´. 😁
"Introverta Luleåbor som har tre timmars solljus om dagen och inte vågar hälsa på varandra. Så beskriver amerikansk media kommunens hälsningskampanj som sprids världen över.
– Vi är väldigt förvånade, säger Åsa Koski"
"Internationell media har bland annat rapporterat att det bistra klimatet kan bidra till färre möjligheter för invånarna att möta varandra på daglig basis.
Men Åsa Koski, kommunens hållbarhetsstrateg, menar att den moderna och urbana livsstilen också är en förklaring.
– Ju större stad desto mer är du själv. När folk bodde i byar var vi bättre på att säga dessa enkla saker till varandra, säger hon."
Skämt åsido, det kan förstås vara väldigt olika både på platser och personer och bra att påminnas om att kontakter är viktiga. Visst blir man glad när någon hälsar vänligt!
Här på landsbygden där jag bor hälsar alla, oavsett om man känner personen eller inte. 🙂 Det var bland det första vi fick lära oss: Hälsa på alla!
#2:
Tack snälla Magi-Cat 😍😃
Jag kommer ihåg när jag åkte med barnens pappa på en marknad i Jokkmokk ,
Min fd. man kommer från Chile , alla "stirrade" på honom.
Våran dotter var liten .
Men vi sa Hej till allihopa. 😍😃
HH 🙂
💖🤗💖
Läste om det här och tycker det är supertrevligt är själv hej hej hemskt mycket hej med människor och här på orten är många bra och pigga på att säga hej varelse man känner varandra eller inte det skapar en fin gemenskap.
Hej hej hemskt mycket hej på er 👋👋👋
Men är det inte lite beroende på var man bor? Jag menar, bor man i ett litet samhälle så hälsar man (förhoppningsvis) på alla, men man kan inte gå runt i stan med säg 60 000 invånare och hälsa på alla. 🤔
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#6 Hehe, nej det kan alltid bli för mycket av det goda. :-) Det måste falla sig naturligt också: folk i närområdet, trappuppgången, personal på olika ställen …
He he he 😂 Det påminner mig om en scen i Crocodile Dundee, när han promenerar i New York för första gångern och hälsar på alla 😂
/Désirée
😄
Här på landet sätter man upp handen till hej när det kommer en bil på våra mindre vägar. I affärerna i vårt lilla samhälle säger man alltid nåt ord till andra som står i kön, hälsar på personalen och är allmänt glad och trevlig.
När vi tar oss till närmaste mindre stad ler jag ofta mot andra jag möter, är på väg att kollidera med eller som håller upp dörren. Det är intressant att se hur snabbt leendet sprider sig till andra
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#10 Det är just det där härliga med att få se leendet att sprida sig till andra … 🙂
Tänker också som så mycket beror på vart vi bor och dom 20 år jag bodde i Sthlm jag blev faktiskt förvånad det var en del som hejade folk jag inte kände sen var det så klart den stora massan som bara stressade förbi men en del jag blev faktiskt paff för det räknar man inte med där.
Kanske berodde det på det jobb jag hade ett uniformerat yrke och massor med människor i rörelse där dygnet runt så folk kände igen mig även som civil så kan det ha vart men det var i alla fall trevligt och något jag inte trott om huvudstaden.
Sen var vi boende bra i våran bostadsrättsförening att både heja och ställa upp om det behövdes det kunde vara allt från att låna en kopp socker till att någon var klar i tvättstugan tidigare än beräknat man ringde på man gav sig till känna nu kan du tvätta jag är klar så var dom flesta av oss sen fanns så klart dom som var mer för sig själva men det var en gemenskap som vi alla trivdes i.
Däremot den första bostadsrättsföreningen jag bodde i där var det inte alls likadant visst några hejade det gjorde dom men där var det mycket mer anonymt och vara för sig själv så det ser väldigt olika ut och dit jag flyttade sen dom hade det goda ryktet om sig att här är vi grannar här hejar vi och ser varandra 😎
Hej-kampanjen har fått stor spridning. idag såg jag om den på Landet runt. Kanske behövs det sådana goda nyheter!
Kampanjen har även fått internationell uppmärksamhet.
"– Den har blivit lite av en snackis. Skolor och idrottsföreningar har plockat upp kampanjen, och haft aktiviteter med den i klasser och lag. En klass räknade hur många som besvarade en hälsning, och en elev fick 450 hej på två dagar, tar hon som exempel.
– Vi tror inte att en liten kampanj är lösningen på ett samhällsproblem, men den ger var och en ett verktyg att göra sin stad lite, lite trevligare."
Kul och fortsätter det blir det ringar på vattnet och med tiden tar det fäste och vi agerar med hej helt naturligt så det här är något riktigt bra 😎
Kampanjen sprider sig, fler som säger hej. 🙂
”Positivt bemötande gör alltid något med den andra”
I somras hyrde min man och jag stugor på Dalarö, Duved och Södra Snäckgärdsbaden på Gotland och på samtliga platser hälsade de flesta på oss när vi var ute och promenerade (med några undantag som mest gällde ungdomar).🌲
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.