Kan man se med stängda ögon?
Jag hittade lite intressanta frågor i ett gammalt nummer (2014) av Medicinsk vetenskap, bl.a. denna om man kan se med stängda ögon … 👀
Ibland när man blundar och befinner sig i ett mörkt rum kan man ju ändå se färg- och ljusfenomen. Hur är det möjligt?
Svaret blir att det är möjligt. T.ex. kan ett starkt plötsligt ljusstimuli tränga igenom ögonlocken och få näthinnans fotoreceptorer att reagera.
Om man vidrör ögonlocken kan även då fotoreceptorerna reagera och man upplever det som ljusfenomen.
Dessutom kan fotoreceptorerna spontanreagera utan stimulans utifrån varvid vi även då kan uppleva ljusfenomen. Det kan beror på t.ex. små ändringar i blodflödet i syndelen av hjärnan som kan göra att den tolkar det som ljus.
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-12-16 10:58 av Magi-cat
Spännande 🙂
/Maria
Från de synskadades Riksförbund Stockholm Gotland läste jag följande som gäller synskadade och blinda personer:
"Tusen sätt att se
Synskadade har olika grad av synnedsättning. En del är blinda, de ser inget alls. Några ser skillnad på ljus och mörker. Vissa har ett mycket litet synfält som bara fungerar när det är ljust. En och samma person kan relativt obehindrat ta en promenad men inte känna igen sin grannes ansikte eller läsa vanlig text. Det är svårt att beskriva sin synskada och hur man ser. Ögonsjukdomar påverkar synen på olika sätt. Här försöker vi med hjälp av Riksförbundet, beskriva några sätt att se.”
Mer att läsa på följande länk: http://www.srfstockholmgotland.se/Informationsarbete/Tusen-satt-att-se/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
- Redigerat 2023-12-16 11:12 av Eda
#2 Det där är intressant!
#1: och här passar verkligen orden i din signatur in. 😁
Ja så precis! 🤗😍
Jag älskar det där citatet från Lille Prinsen! 💖📚
💚