Hjärngympa: Hur tänkte dem??
Om en meter vaxduk kostar 25kr. Vad ska du då betala för 70 cm??
För mig var svaret givet och enkelt att räkna ut, men det kassa systemet (särskrivet med flit) gav en helt annan summa….
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Vilken summa fick kassasystemet fram?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kan inte räkna längre Bara bedöma på ett ungefär.
Jag har lättare med med grammatik 😉
/Maria
Det ytterst kassa systemet tyckte att jag skulle betala 42kronor för den biten.
Efter ca en halvtimmes diskussion och tre expediter, som försökte förklara varför systemet kom fram till den summan, fick de ge sig och jag betalade bara det jag hade räknat ut från början
_
Sånt där tycker jag är lite kul att fundera på: Hur har folk kommit fram till den felaktiga summan? Ibland är det självklart var de har missat, emellanåt undrar jag om vi ens börjat med samma uppgifter. 🤔😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: Märkligt. Med huvudräkning tänker jag att 25 kr för 10dm betyder att 1dm kostar 2,50 och att 7dm (70cm) alltså kostar 7 x 2,50, dvs 17,50.
Sajtvärd Katter iFokus
17,50 är rätt. Hur fan de kunde komma fram till att 7dm skulle kosta mer än 10dm fattar jag inte. Systemet måste helt enkelt vara felprogrammerat.
Förstår dock inte heller varför ni stod och diskuterade, det är ju bara att ta fram miniräknaren på mobilen och visa? Antingen ta 25/10=2,50, 2,50x7=17,50. Eller enklare, ta 25x0,7.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2023-12-16 12:58 av Crucio
Vad var det för förklaringar man gav?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Vid uträkning måste man ju även tänka om svaret är rimligt eller inte och 70cm kan ju knappast kosta MER är en hel meter.
42= 7 x 6, så frågan är var 6:an kommer ifrån i den uträkningen…?
Sajtvärd Katter iFokus
Mja, jo köper du mindre än 1m blir priset högre…
Och var någonstans står det?
Nä det är nog ett programmeringsfel i kassasystemet, men det kan ju inte en expedit erkänna.
En av expediterna sa: X, som jobbade här förut förklarade det så här för mig på engelska.
Jag tog fram min mobil och visade hur jag räknade, men det dög inte jämfört med hur deras kassa räknade…
En av expediterna försökte med hjälp av sin mobil klura ut HUR kassa apparaten kom fram till det högre priset…
Jag förstår resonemanget att 1 vara kostar 17,95, köp 2 för 30, men åt andra hållet🤔🤔
_
#9: Det låter som en affär man inte ska besöka.
De måste redovisa vilket pålägg dom har och att behöva betala mer än dubbla priset är ju lurendrejeri.
Jag undrar hur många de lurar. Om man har lite brådis och skyndar vidare ja då har man betalat för mycket
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Hade kunnat förstå om det var en liten oberoende affär så att säga, men denna butiken är ju en del i en stor välkänd kedja.
#11 jag funderade också lite på det och särskilt nu så här strax innan jul, så är det säkert många som inte reagerar något nämnvärt utan bara betalar det expediten begär.
_
- Redigerat 2023-12-16 13:58 av Marinas Mix
#12: Jag vet inte vilken affär det var, men där metervaror säljs borde sådana uträkningar (och hur man knappar in dem) sitta i ryggmärgen för de som arbetat där ett tag.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag hade gladeligen betalat eftersom jag inte kan räkna i huvudet så.😉
/Maria
#16: Fast nu var det ju kassasystemet som la på en summa inte en individ om jag förstått det hela rätt.
#17: Det måste nog ändå ha varit en person som knappade in längden (procent av meterpriset) och råkade skriva 1,7 istället för 0.7.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag såg expediten knappa in 0,700 och få fick han svaret 42.. Så förmodligen var det ordinarie pris inlagt i systemet och inte reapriset på 25:-/m.
Tittade på kvittot och ordinarie pris var visst 70:-/m och jag hade köpt 0,6m??
Tittar man på butikens hemsida, så står det bara 25:-/m under bilden på den vaxduk jag köpte.
Andra vaxdukar står ju reapriset med röda siffror och under, står ordinarie pris i svart överstruket med ett litet streck.
_
#19: Då borde expediten ha knappat in 0,6 (längden) x 70 (ordinarie meterpris). Då blir summan 42.
Felet var alltså att de inte lagt in extrapriset i systemet - inte själva uträkningen.
Sajtvärd Katter iFokus
#20: Nu förstår jag inget alls - längden var ju 0,7 m.
#21: På kvittot stod tydligen att hon hade köpt 0,6 meter till ett meterpris som var 70kr. (ordinarie pris).
Sajtvärd Katter iFokus
Verkligen knepigt! 😁 Där ser man hur det kan bli och att man inte kan lita helt på det kassa systemet…
Tack för en på många sätt intressant räkneuppgift och era funderingar!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja bakom varje supersmart apparat, finns oftast en människa som matar apparaten med siffror.
_