Förmåga att kunna se/urskilja saker?
Finns det någon fin benämning på förmågan att kunna se/urskilja/"känna igen" saker? Inte egentligen att se dem med ögonen (vilket förvisso också sker i hjärnan) utan att urskilja och känna igen ett visst specifikt föremål bland andra?
Om man tex letar efter en sax som ligger på ett bord med andra föremål så räcker det oftast att svepa med blicken över bordet så "registrerar" hjärnan saxen automatiskt.
Men om den inte förmår göra det utan så att säga måste titta ordentligt på varje föremål för att kunna identifiera saxen?
Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara detta, det var inte förrän det slutade fungera ordentligt som jag insåg att det faktiskt finns en funktion i hjärnan för det. Och vad är det egentligen som händer i hjärnan när det inte funkar?
(Nu börjar min hjärna funka någorlunda igen, det berodde på min medicin. Tur att vi satte ut den för den har verkligen stökat till det i skallen på mig.)
Hjärnan slutar aldrig att fascinera mig! 🌻
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Urskiljning/igenkänning/objektigenkännig?
https://en.wikipedia.org/wiki/Object_recognition_(cognitive_science)
Sajtvärd på Skrivlust
#0 Vad bra att det känns bättre nu, Lona! 🌼🌻🤗
Visst är det fascinerande med hjärnan och väldigt intressant fråga detta!
Objektigenkänning låter troligt. "Visual object recognition refers to the ability to identify the objects in view based on visual input. "
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-12-18 10:31 av Magi-cat
Mönsterigenkänning kanske, för det behöver inte bara vara föremål. Jag har nog en hyggligt bra sån förmåga. 🙂
#3 Just det, bra ord!
Pattern recognition verkar referera till liknande processer men vara en term inom psykologi istället för kognitionsvetenskap.
Sajtvärd på Skrivlust
Det blir mer tekniskt (än psykologiskt) när man googlar på termen. 🙂
Men, i alla fall:
". Identifiering av att ett fenomen är av ett visst slag utifrån det att man känner igen vissa drag eller kännetecken.
Man ser ett biltak bakom en container och förstår att det står en bil där.
Tack vare mönsterigenkänning kan vi snabbt orientera oss och bilda oss uppfattningar för att snabbt identifiera situationer, föremål och varelser som vi stöter på."
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=m%C3%B6nsterigenk%C3%A4nning
#2: Ja, det är trist bara att det skulle ta två år och krävas att jag bytte mottagning för att få vettig hjälp. Diagnosen är ju densamma men nu tas det äntligen på allvar.
Det här blev ju en riktigt intressant tråd!👍😀
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7 Väldigt intressant, och tankeväckande. 🙂
Så skönt att du fått hjälp och tas på allvar, men tråkigt att det ska ta så lång tid.