Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: forskningövrigtpsykologimaximera-hjärnan
Läst 62 ggr
Magi-cat
6

Stickning ger lugn och struktur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt en studie vid Göteborgs Universitet gör stickning livet lättare för personer som lever med psykisk ohälsa. Naturligtvis gör stickningen (eller virkning och annat kreativt handarbete) gott för alla, men själva studien inriktade sig på personer med psykisk ohälsa.

"– De som stickar har ett kreativt fritidsintresse som dessutom kan hjälpa dem att hantera sin vardag och på så sätt må bra. Jag är övertygad om att det är en del av svaret på varför så många stickar nuförtiden, säger Joanna Nordstrand, som personligen gärna handarbetar med stickor och garn på sin fritid"

Stickning främjar alltså hälsan på lång sikt, skapar lugn och struktur, socialt sammanhang och hjälp att varva ner i vardagen. Stickningen lär också kunna göra tankarna klarare och mer hanterbara.

Studien är publicerad i tidskriften Journal of Occupational Science.

Så sticka (virka, handarbeta) på, det är nyttigt - men det visste ni väl redan. 🙂🧶🧦

bild från pixabay.com

https://www.gu.se/nyheter/stickning-ger-lugn-och-struktur-vid-psykisk-ohalsa

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stickning gör gott för personer som lever med psykisk ohälsa. Det bekräftas av en studie från Göteborgs universitet, där handarbetet beskrivs som en möjlighet att hitta lugn och skapa struktur i vardagen.
Niklas
1

Jag kan tänka mig att programmering kan ha liknande inverkan hos dem som gillar det. Det är lätt att hamna i flow och förbruka lång tid på det. Fast det låter förstås inte lika idylliskt som handarbete. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
1

#1 Intressant tanke. Det har jag inte tänkt på, men så är jag ganska långt borta ifrån programmering. 😁

Men tror du inte att handarbete/stickning har ytterligare en faktor, nämligen kombinationen med händernas arbete? Samt det konstnärliga uttrycket.

"Att aktivera händerna är att aktivera hjärnan."

Magi-cat
0

Nu har det gått en tid sedan studien publicerades och erfarenheterna befästs.

Stickning/virkning kan vara bra istället för medicin och det fungerar även inför en jobbig situation - man lugnar sig genom att handarbeta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/stickning-mot-psykisk-ohalsa-studie-visar-fordel-med-handarbete

Stickning kan vara lugnande för personer med psykisk ohälsa. Det visar en studie vid Göteborgs universitet. – Man stickade hellre än tog ångestdämpande medicin, säger Joanna Nordstrand, doktorand.
Magi-cat
0

Virkning och stickning kan också bidra till att minska risken för demens.

https://neurologymindcare.com/blog/crochet-and-brain-health/

Ännu bättre blir det, tror jag, om man deltar i en gemenskap, t.ex. stickcafé som finns på vissa orter, och träffas och stickar tillsammans.

Inom äldrevården i vår kommun fanns det tidigare organiserad verksamhet ledd av arbetsterapeut där alla med behov kunde delta i vävning och annat handarbete. Det var mycket positivt och uppskattat, men numera nedminskat och utan ledning av special-personal.

Crochet and Brain Health. Read our Neurology MIND Care Blog and call us with any questions. ☎ (516) 636-3873