Nattugglevanor inte bra för den psykiska hälsan?
Det är mycket med sömnen och alla har vi lite olika dygnsrytm och vanor.
Men lagom är väl bäst, enligt en studie vid Stanford Medicine. Där fann man att det är inte bra för den psykiska hälsan att sitta uppe på småtimmarna.
De kom i studien fram till att alla mår bättre av att lägga sig tidigt. Både morgonpigga och nattsuddare får mer mentala problem om de nattsuddar.
"”Det värsta scenariot är definitivt när nattmänniskor sitter uppe sent”, säger Zeitzer.
Morgonmänniskor som följde ett senare schema led av också det, men inte så mycket.
Morgonmänniskor som steg upp tidigt tenderade föga förvånande att ha den bästa psykiska hälsan av alla.
De här skillnaderna kunde enligt forskarna inte förklaras av till exempel mängden sömn."
En sak kan vara att man lätt tar dåliga beslut på småtimmarna.
Forskarna rekommenderar att man lägger sig senast kl 01 på natten.
Jag antar att det finns olika erfarenheter av detta. 🙂 Är ni nattugglor eller morgonmänniskor och vad föredrar ni?
https://svenska.yle.fi/a/7-10058120
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag är nattuggla. Somnar jag för tidigt på kvällen så vaknar jag efter någon timme och kan sen inte sova på hela natten så för mig blir det sällan läggdags innan tolv (och lägger jag mig tidigare så brukar jag inte somna förrän efter tolv).
Spelar ingen roll hur mycket jag än försöker vända på dygnet och följer alla knep och tips för det har aldrig lyckats lösa problemet utan gör mig bara mer trött.
Får jag följa min egna dygnsrytm mår jag som bäst.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Tack för att du delar dina erfarenheter! Lite så jag tänker också, att människor har olika dygnsrytm och man kanske inte ska bråka med den för mycket om man får välja själv…
Huvudsaken man känner själv vad man mår bäst av.
Själv är jag mer morgonmänniska, men bor med en nattuggla. 🙂🦉🌒
Är ingen nattuggla. Somnar för det mesta rätt tidigt, men vaknar sedan oftast någon gång mellan 01-03 på natten och då går jag upp och förbereder frukosten, ger katten mat och kollar Instagram och iFokus. Sedan somnar jag om igen. Brukar sällan sova längre än till runt 06-tiden. Kan inte påstå att det känns som om jag har några problem med den psykiska hälsan direkt.
Har läst att man förr i tiden hade två olika sovperioder; första och andra sömnen. Mellan dessa två så var man uppe och gjorde olika sysslor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Min partner är nattuggla men även om han påstår sig att när han går och lägger sig gör ingen skillnad så märker jag att sover han senare än 01:00 kommer han inte upp innan 10:00 och är han inte uppe innan dess är han mycket tröttare och slöare samt har mindre motivation under dagen.
Han kan inte gå och lägga sig innan 22:00. Annars vaknar han vid 3-tiden.
Ja, det är svårt med dygnsrytm. Det står ingenting om det i rapporten. Jag har 25-26 timmarsdygn i min kropp. Det har varit jobbigt under hela skol- och arbetslivet. Jag mår definitivt bättre av att kunna följa kroppens egen dygnsrytm.
Nattuggla här.
Sommartid gör dygnsrytmen sämre.
En annan sak: Jag tycker att jag behöver kortare sovtid på sommaren. Undrar om det är att behovet av någon anledning är mindre då eller om det är så att man ( i alla fall gör jag det) sover sämre om det är lite ljusare i sovrummet och man vet att solen är uppe?
#8: Jag sover mycket sämre på sommaren än vintern (både pga ljus och värme). Får ofta lägga mig och ta en tupplur mitt på eftermiddagen på sommaren för att orka.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#9 Aha! Smart att sova på dagen! 🌞
Det är nog så för mig också, jag behöver mörkt. Även om det är mörkt i sovrummet vet jag som ändå att det är ljust … Och så värmen då …
#10: Märker ingen större skillnad på om det är mörkt eller ljust. Kan sova även om det är strålande solsken - om det inte är för varmt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#11 Lyckost! 🙂🌞🌞🌼
#12: Ja, jag vet att jag är lyckligt lottad som - oftast - inte har några problem att sova. Skulle jag någon gång ha svårt att somna så räcker det med att jag äter några bitar choklad, eller ett par ferraribilar (segt godis) så somnar jag som en stock. Det är det absolut bästa sömnmedlet för mig. Popcorn funkar också, men det är så jobbigt att poppa bara några stycken. 😁
Oregelbundna sömnrutiner är dåligt för kroppens cirkadiska klockor.
För få timmars sömn ger dålig mental och fysisk återhämtning.
För vår hälsa behöver vi få dagsljus på oss för det påverkar våra cirkadiska klockor, så att vända på dygnet helt är knappast bra.
Men trådens inledning går ju inte att bli klok på skillnaden mellan morgonmänniskor och kvällsmänniskor.
Fick morgon- och kvällsmänniskor sova lika många timmar varje natt?
Mätte man tid i sängen eller tid personen sov?
Om man lägger en kvällsmänniska 4 timmar innan den somnar, då är det ju självklart att morgonmänniskorna kommer vara piggare dagen efter om alla försökspersoner får gå upp samma tid på morgonen.
#14: Det beror på vad man menar med oregelbundna tider. Om jag lyder min egen klocka blir det ca 1 timme senare för varje natt, men det känns regelbundet för mig. Sedan kommer jag till en "tipping point" när jag sover för lite en natt och då börjar jag om med en tidig kväll.