Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: teorierskadorspråk
Läst 55 ggr
Magi-cat
6

Vaknade med en ny dialekt

Det finns en företeelse som kallas Foreign Accent Syndrome. Det är väldigt sällsynt och innebär i korthet att den drabbade plötsligt en dag vaknar upp med en annan dialekt, ibland med utländsk brytning. Symptomen lär ofta vara av övergående slag.

Väldigt få drabbas och man räknar med ca ett (känt) fall per år i världen. Det lär även förekomma att någon vaknar upp med ett helt nytt språk. Något sådant fall lär dock inte vara helt belagt.

Sverige har nu fått sitt första diagnostiserade fall av detta fenomen.

"En ängelholmare vaknade förra hösten upp utan talförmåga, och när den återkom lät hon i omgivningens öron som om hon bröt på tyska. Därefter gjorde hon en ofrivillig dialektresa genom Sverige för att slutligen landa i någon sorts västnorska."

Vad beror detta på? Det korta svaret är - det vet man inte. Men hjärnan är komplicerad och dess språkbehandling likaså.

"Hur våra hjärnor lär sig och använder språk är fortfarande till stor del en gåta, och något av en helig graal inom lingvistiken. En del av det vi faktiskt tror oss veta om saken bygger mycket riktigt på språkstörningar – om inte annat kan man jämföra vilken del av hjärnan som skadas med de effekter det får på talet, och därigenom lokalisera olika funktioner."

https://www.svd.se/a/bmqawA/foreign-accent-syndrome-svenska-vaknade-med-ny-dialekt

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KRÖNIKA. Väldigt få drabbas av utländskt accentsyndrom – men de som gör det vaknar upp med en ny dialekt, ibland med utländsk brytning. Nu har Sverige fått sitt första diagnosticerade fall.
NeferNefer
3

Det är ett så märkligt fenomen. Fascinerande!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Vixxen
3

Mycket intressant!

DesK
2

Så intressant! Jag är ju tvåspråkig svenska och tyska, vanligen tänker jag på svenska och pratar svenska med hundarna. Då och då vaknar jag och tänker på tyska och då pratar jag tyska med hundarna. Det sker alltså helt omedvetet från min sida, alltså jag styr det inte med vilja. Inte riktigt samma men ändå lite konstigt 😎

/Désirée

Loris M
2

Otroligt fascinerande. Hoppas att vi någon dag får veta mer om detta fenomen och vad det beror på.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi