Har våra hjärnor "ruttnat"?
Uttrycket "brain rot" blev årets ord 2024, enligt Oxford University Press. Men ligger det något i det?
Dagens intensiva skärmanvändning och oupphörliga scrollande kan givetvis påverka våra hjärnor negativt på så sätt att arbetsminnet kan bli överbelastat och vår förmåga att bearbeta och lagra information på ett bra sätt.
Som väl är kan vi även träna hjärnan i motsatt riktning. Det gäller bara att ta sig tid med det mitt i allt scrollande.
https://www.svd.se/a/gwxQX9/emma-frans-far-scrollandet-vara-hjarnor-att-ruttna
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Begreppet har används många gånger i historien. Gemensamma nämnaren är väl i princip alltid samma. Det kommer något nytt, som anklagas för att orsaka ditten och datten. Sedan kommer ytterligare något nytt. Och något nytt. Och då är det vi nu är upprörda över tillräckligt gammalt för att vara det som var bättre.
Återkommande cykel. Orkar inte ens ta det på allvar längre.
Kanske är den ultimata hjärnrötan att alltid påstå att den nuvarande generationens ungdomar är latare och mer korkade än föregående.
Mvh // Johan
#1 Emma Frans är vetenskapsskribent på SvD och forskare vid Karolinska Institutet m.m.
Var hittar du upprördheten och anklagelserna?
Hennes artikel (baserad på studier) tar upp hjärnans Plasticitet. ATT den förändras av vad den utsätts för, påverkas av och används till är väl vid det här laget ställt utom tvivel. Men HUR är ett forskningsområde där det sista och slutgiltiga ordet aldrig kommer att sägas vilket ligger i sakens egen natur: Hjärnan är plastisk och förändras utifrån vad den pysslar med.
Är det uttrycket "brain rot" som stör är det ett tillspetsat och säkert skämtsamt nyord vars historia berättas i artikeln.
"Kanske är den ultimata hjärnrötan att alltid påstå att den nuvarande generationens ungdomar är latare och mer korkade än föregående.
Är det någon som hävdar det är det nog ämne för en annan diskussion. 🌝
#2: Artikeln är bakom en betalvägg och går inte att läsa, så därför är det svårt att kommentera just den.
Min kommentar är därför mer allmän om begreppet och attityden att det är något just nu som orsakar hjärnröta. Av rubriken på artikeln kan man anta att den argumenterar för samma sak. Det är inget ”just nu” med begreppet eller fenomenet.
Ja. Självklart är hjärnan plastisk. Hur skulle vi annars kunna lära oss något efter födseln?
Som sagt kan jag inte läsa artikeln, men självklart förändras hjärnan av sociala media. Liksom av att läsa Utvandrarna på latin. Det ska vi vara tacksamma för.
Mvh // Johan
#3 Jag förstår. Synd det där med betalvägg.
Få se om det kommer något mer om ämnet.
"Det är inget ”just nu” med begreppet eller fenomenet."
På så sätt att ingenting i historien kan ens tillnärmelsevis jämföras med denna massiva tillgång till och användning av skärm och allt som därtill hör.
Likaså takten i den utvecklingen.
Det gäller att se till helheten.
#4: Ändå värt mycket att se hur historiens retorik varit och jämföra med dagens.
Mvh // Johan