HjÀrnan iFokus

HjÀrnan

Etiketter: neurologiska-sjukdomarepilepsi
LĂ€st 77 ggr
Lona
2025-03-26 11:11
6

Purple Day 💜

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag 26 mars Àr det Purple Day, en dag för att uppmÀrksamma Epilepsi och minska okunskapen och fördomarna kring sjukdomen.
Du som har eller kÀnner nÄgon som har Epilepsi fÄr gÀrna bÀra nÄgot lila plagg i dag för att visa samhörighet!

Drygt 80 000 svenskar har diagnosen Epilepsi, tyvÀrr Àr sjukdomen förknippad med ett stigma och rent av rÀdsla frÄn folk i allmÀnhet. Det kan vara svÄrt att fÄ hjÀlp vid ett epanfall nÀr det Àr folk runtomkring - de gÄr förbi och lÄtsas att de inte ser eller filmar(!).

Om du ser nÄgon fÄ ett förmodat epilepsianfall, försök se till att personen ligger sÀkert (inte mitt i gatan till exempel).
Fria andningsvÀgar men stoppa inte nÄgot i munnen!
Försök förhindra att personen skadas genom att till exempel slÄ huvudet i marken eller en vÀgg.
Var tyst och lugn, inget gap och skrik. Du kan inte "nÄ" personen i ett ep-anfall men det kan eventuellt bli vÀrre av massa yttre störning.
Ta tiden!
Om ett anfall varar 5 minuter eller mer, ring ambulans. Vet du inte att personen verkligen har Epilepsi sÄ ring direkt hen börjar krampa, det kan handla om andra tillstÄnd ocksÄ.

Efter ett epanfall Ă€r man ofta TRÖTT, hela hjĂ€rnan kĂ€nns utbrĂ€nd - vilket den ju pĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r.
Man kan vara förvirrad och kanske ha skadat sig under anfallet.
Var inte rÀdd för att hjÀlpa personen!
FrÄga om hen Àr skadad, om hen behöver ambulans eller taxi, om hen vet var hen Àr och om du kan kontakta nÄgon.
Har du möjlighet sÄ sitt gÀrna en liten stund med personen.
Det Àr viktigt att det Àr tyst, lugnt och gÀrna mörkt efterÄt. En del blir bÀttre av att Àta lite sött.
Det hÀnder att man kissar pÄ sig - skÀms inte utan frÄga hur du kan hjÀlpa personen med det.

Men Epilepsi kan se ut pÄ vÀldigt mÄnga sÀtt, frÄn nÄgra sekunders ofokuserad till "status epilepticus" dÀr man hamnar i ett krampanfall som inte gÄr över av sig sjÀlvt. Frekvensen kan ocksÄ variera, frÄn flera gÄnger i timmen till nÄgra enstaka gÄnger med lÄnga mellanrum. Diagnosen kan vara knepig att stÀlla.

LĂ€s gĂ€rna mer pĂ„ Epilepsiförbundets hemsida! 💜
www.epilepsi.se

"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2025-06-13 09:51 av Magi-cat
  • Redigerat 2025-03-26 11:19 av Lona
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Jag var faktiskt tvungen att göra en Googlesökning pÄ epelepsi och hittade den hÀr sidan.

Har ingen aning hur bra den hÀr sidan Àr. KÀnner för övrigt ingen som lider av sjukdomen men minns att jag sÄg en som fick ett "anfall" nÀr jag var barn och blev sjÀlv vÀldigt chockad.

LÄter ju hemskt att 1% av sveriges befolkning skulle vara drabbade.

Bor man pĂ„ Öland, solen och vindarnas ö, sĂ„ skapade jag nĂ„gra sidor som visar vĂ„r vackra ö med hjĂ€lp av nĂ„gra bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Vad Àr epilepsi och varför fÄr man det? HÀr fÄr du lÀra dig det och mycket mer, bland annat hur du kan hjÀlpa till vid epileptiska anfall.
Lona
2025-03-26 12:01
1

Min Epilepsi började troligen 2019 med smÄ "kÀnningar" - men jag tÀnkte inte mer pÄ det.
Jag "mÄdde lite konstigt" nÄgon minut eller sÄ, ungefÀr som man kan bli yr eller mÄ lite illa. Inget som hindrade mig, jag visste ju att det skulle slÀppa strax. Jag körde till och med bil och mÀrkte ingen skillnad under de hÀr "kÀnningarna".

SÄ i april 2021 sÄ började det likadant men jag föll ihop hemma hos mamma i ett grand malanfall (stort krampanfall) och var medvetslös drygt fem minuter.
NÀr jag vaknade var jag verkligen helt "vÀck".
Jag har aldrig nÄgonsin varit sÄ trött eller sÄ irriterad i hela mitt liv, det var först nyligen som jag kom pÄ att jag faktiskt inte sÄg den dÀr första stunden efterÄt. Förmodligen för att jag inte orkade öppna ögonen.
Ambulansen kom och hÀmtade mig till akuten dÀr jag fick stanna för observation och diverse undersökningar. Man hittade inget specifikt sÄ tills vidare fick jag körförbud (jag hade förmodligen inte ens hittat till bilen) och en remiss till neurologen pÄ Sahlgrenska.
Hela vÄren -21 Àr dimmig, jag fick en mindre hjÀrnskada som förmodligen berodde pÄ syrebrist nÀr jag var medvetslös.

Jag kom till neuro, utredde, till en början gick allt bra och sedan hĂ€nde
ingenting. Eller rĂ€ttare sagt, jag fortsatte fĂ„ mindre anfall ungefĂ€r en gĂ„ng i mĂ„naden men lĂ€karen bestĂ€mde sig för att "avvakta".
NÀr jag började beskriva och kÀnna efter Àven de smÄ anfallen insÄg jag att de Àr betydligt vÀrre Àn jag först uppfattat dem. Ena kroppshalvan blir pÄverkad och domnar Àven om jag kan styra den, jag fÄr spastiska ryckningar i ansiktet, blir pÄtagligt korkad - och har kortare stunder som jag Àr medvetslös.
Det har jag alltsÄ kört bil med utan att mÀrka mer Àn att jag "mÄdde lite konstigt", förmodligen reagerade jag inte mer eftersom jag samtidigt blev korkad.
TACK för att det aldrig hÀnt nÄgot!!!
(För att vara tydlig sÄ menar jag alltsÄ innan mitt grand mallanfall, efter det har jag naturligtvis inte kört bil!)
Vad jag sjÀlv tycker Àr lite obehagligt Àr om jag ska prata. Jag tycker nÀmligen att jag pratar tÀmligen normalt, jag hör mycket vÀl att jag pratar om Àn lite sluddrigt, men det gÄr inte att tyda överhuvudtaget. Numera hÄller jag tyst under ett anfall eftersom jag bara skrÀmmer folk.

Neurologen pĂ„ Sahlgrenska avvaktade, avvaktade
och avvaktade. Efter 1,5 ÅR nĂ€r de började lĂ„ta allt svamligare och kom med ytterligare ett "vi avvaktar" sĂ„ kom det fram att de trodde att det "inte var neurologiskt".
NÀhÀ, men skickat remiss till annan mottagning hade de inte gjort.
NÀr jag frÄgade dem rakt ut sÄ visade det sig att de trodde att jag hittade pÄ.
Detta eftersom jag har en lÄngvarig historik inom psykiatrin och Àter flera olika psykofarmaka (helt vanliga antidepressiva lÀkemedel).
Att kontakta min psykiatrimottagning eller tala om det för mig hade de dock tydligen inte tyckt varit nödvÀndigt.

Till slut sade de "Jaja, du har vÀl Epilepsi dÄ, du ska inte klÀttra pÄ hustak, bada nÀr du Àr sjÀlv eller köra bil. HÀr Àr medicin, vi ses om ett halvÄr."
SÄ nonchalant och med bristande kompetens att det Àr skrÀmmande!
Det dÀr med okunskap kring Epilepsi, diagnos och bemötande hade man ju kunnat tro att vÀlrenommerade neurologer skulle kunna hantera i alla fall.

TvÄ Är efter mitt första besök pÄ Sahlgrenska kom jag till den lÀkare jag gÄr hos nu, pÄ en annan neurologimottagning.
Hon och hela mottagningen Àr helt fantastiska och Àven om jag naturligtvis fortfarande har Epilepsi sÄ Àr det betydligt lÀttare nÀr man har ett helt team bakom sig som backar upp en och som gör allt de kan för att hjÀlpa en.

MÄlet frÄn början var att jag skulle bli anfallsfri men det har vi fÄtt Àndra lite pÄ. Nu Àr mÄlet att jag ska ha sÄ fÄ och lindriga anfall som möjligt och dÀr Àr vi en bit pÄ vÀg.
Med min senaste medicin fÄr jag fÀrre anfall och de Àr betydligt lindrigare. Jag Àr mindre pÄverkad och ÄterhÀmtar mig mycket snabbare.

Det jag sörjer mest med Epilepsi Àr att jag inte kan köra bil, det Àr en stor förlust i mitt liv.
Den andra biten Àr att jag inte kan rida ut sjÀlv. För min egen del hade jag kunnat chansa men jag Àr ju rÀdd om hÀsten om jag skulle fÄ ett anfall.
Badar gör jag dÀremot. Det Àr mig sjÀlv jag "offrar" om nÄgot skulle gÄ snett och det Àr vÀrt det vilket mina anhöriga förstÄr och inser Àr viktigt för mig.

Orsaken till min Epilepsi vet man inte men ep kan man fĂ„ under hela livet, Ă€ven utan skador, bakomliggande sjukdomar eller tumörer. Jag var strax under 50 nĂ€r jag blev sjuk, har ingen ep i slĂ€kten och hade inte en tanke pĂ„ att mina "smĂ„ kĂ€nningar" var nĂ„got annat Ă€n just "kĂ€nningar". Irriterande men ofarliga. 💜

Magi-cat
2025-03-26 12:09
1

SĂ„ bra med Purple Day! Tack för inlĂ€gg och personliga berĂ€ttelser! â€đŸ’œ

Det Àr sÄ bra att sprida kunskap om detta!

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2025-03-26 12:11
1

#0 Lona, jag lade till pĂ„ löpsedeln, det Ă€r dĂ€rför det stĂ„r att jag har redigerat. 🙂

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#2: LĂ„ng och mycket intressant berĂ€ttelse. Men tragisk naturligtvis. Åtminstone ur min synvinkel. Om du blev sjuk första gĂ„ngen 2019 och var 50 Ă„r fyllda dĂ„ sĂ„ borde du rimligen vara ca 56 Ă„r idag.

Jag mÄste ju Àrligt sÀga att det verkar vara en jÀvligt skum sjukdom. Om du varit kÀrnfrisk i 50 Är och sÄ plötsligt drabbas av detta. Jag kan ju frÄga eftersom Ätminstone du Àr helt anonym - det ligger inget alkohol- eller drogmissbruk bakom? Varför jag undrar beror pÄ att jag Àr mycket pÄ Flashback och dÀr skriver ju mÄnga om sina missbruk och vad de kan drabbas av i sjukdomsvÀg. och det lÄter ju inte sÄ roligt.

Jag skulle ju superchockad om jag plötsligt skulle fÄ ett anfall som du beskriver. Du har ju natutligtvis haft en otrolig tur som inte fÄtt ett anfall nÀr du varit ute och kört bil. Eller Ànnu vÀrre om du kört motorcykel eller bara trampat mountainbike.

Har sjĂ€lv varit frisk hela livet Ă€nda tills jag blev Covid-19 smittad vĂ„ren 2020. Och den hösten drabbades jag av hjĂ€rtfel i form av hjĂ€rtflimmer, eller i realiteten Ă€r det förmaksflimmer. Äter ett piller per dygn som ska förhindra stroke.

Hoppas lĂ€karkunskapen gör dig frisk framöver. Även om du inte kör bil eller hoj sĂ„ lĂ„ter det ju tufft att fĂ„ ett anfall uppe pĂ„ hĂ€stryggen.

Sköt om dig och lycka till. :-)

Bor man pĂ„ Öland, solen och vindarnas ö, sĂ„ skapade jag nĂ„gra sidor som visar vĂ„r vackra ö med hjĂ€lp av nĂ„gra bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Lona
2025-03-26 16:13
1

#4: JĂ€ttebra, tack! 💜

Lona
2025-03-26 20:33
1

#5: Tack sÄ mycket!
Jag var 46 Är nÀr det började och visserligen hade jag hjÀrnskakning nÄgra gÄnger som tonÄring men det Àr tydligen helt irrelevant enligt neurologen.
Inget missbruk eller droger, jag har Àtit en del lÀkemedel men de ska heller inte kunna framkalla den typen av anfall.

SÄ ja, de har "bara kommit" vilket de alltsÄ kan göra Àven pÄ vuxna fullt friska mÀnniskor. Av nÄgon anledning trodde jag att Epilepsi var antingen medfött/debuterade i barndomen eller berodde pÄ skador alternativt andra sjukdomar, inte att det kunde bli sÄhÀr.
HjÀrnan Àr mÀrklig och Epilepsi Àr en komplicerad sjukdom som man ofta inte vet vad den beror pÄ - ofta vet man inte hur ep-medicinerna funkar heller, bara att de fungerar.
De tenderar dessutom att ha vÀldigt konstiga biverkningar. De ska ju stöka med hjÀrnan men gör det pÄ alla möjliga konstiga sÀtt. Ganska fascinerande om man inte satt mitt i det och försökte fÄ samma hjÀrna att funka i ett vardagsliv.