Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketter: forskningmaximera-hjärnansocialhjärnaavslappning
Läst 85 ggr
Magi-cat
4

Handarbete gör hjärnan glad!

Handarbete har blivit mer populärt igen vilket är glädjande! Dels mår hjärnan bra av det och dessutom kan man få fler fördelar genom att handarbeta i grupp.
Det är avkopplande, kreativt och stimulerar faktiskt hjärnan.

Professor i neurofysiologi berättar, ca 25 min.

"Stickning, snickrande, trädgårdsarbete, till och med cykelreparationer – många vittnar om att de mår bra när de sysselsätter händerna. Henrik Jörntell, professor i neurofysiologi, förklarar varför hjärnan vill bli stimulerad av komplext handarbete och varför hela hjärnan är involverad i din stickning."

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/jobba-med-handerna-och-gor-hjarnan-glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Varför mår vi bra av handarbete? Och hur påverkas hjärnan när knapptryckande och scrollande tar tid från mer komplexa sysslor?
  • Redigerat 2025-04-21 09:23 av Magi-cat
Maria
3

Spännande 🙂

/Maria

Sindri
3

Lyssnade på det häromdagen. Väldigt spännande - och glädjande för mig som har svårt att hålla händerna stilla. 😊

Eda
1

Trevligt! Jag har nu lagt in länken på två av mina Facebooksidor! 🧶

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
2

#3 Jag tycker du ska göra reklam för iFokus på dina facebooksidor nu när vi fått så fina bilder.😉

/Maria

Eda
1

#4: Jag har skrivit och länkat till iFokus på flera ställen i mina bloggar och också på Facebook. Är det några speciella bilder du tänker på?
När det gäller bilder kan det vara problem med upphovsrätten. I mina bloggar har jag antingen egna bilder eller skrivit till varje firma och frågat om bildtillstånd. 🌺

/Eda

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
1

#5 Vad bra.

/Maria

Magi-cat
0

#5 💚

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen