Frontallobsdemens
(Till vårt Lexikon 😎)
AI-översikt:
"Frontallobsdemens, även känt som pannlobsdemens eller frontotemporal demens, är en grupp av demenstillstånd som främst påverkar hjärnans pannlober och tinninglober. Dessa områden är viktiga för personlighet, beteende och språkförmåga. Sjukdomen kännetecknas ofta av personlighetsförändringar, beteendestörningar och språkproblem, och kan debutera redan i medelåldern.
Symtom:
Personlighetsförändringar:
Bristande omdöme, minskad empati, likgiltighet, initiativlöshet eller ökad rastlöshet kan uppstå.
Beteendestörningar:
Distanslöshet, förändrat socialt uppförande, aggressivitet, eller tvångsmässigt beteende.
Språkproblem:
Svårigheter att hitta ord, upprepningar, eller i senare stadier stumhet.
Andra symtom:
Minskad initiativförmåga, känslomässig avtrubbning, överkonsumtion av mat, alkohol eller rökning kan förekomma.
Orsaker och ärftlighet:
Den exakta orsaken är okänd, men genetiska faktorer tros spela en roll i vissa fall.
Vissa studier visar att ärftlighet kan vara vanligare vid frontallobsdemens än vid andra demenssjukdomar, särskilt vid vissa varianter.
Upp till 25% av fallen kan vara genetiskt betingade.
Behandling:
Det finns ingen bot mot frontallobsdemens, men symtomlindrande behandling och stödinsatser kan förbättra livskvaliteten för den drabbade och dess anhöriga.
Fysioterapi, arbetsterapi och logopedbehandling kan vara till hjälp för att hantera motoriska och språkliga svårigheter.
Anhörigstöd och psykologiskt stöd är viktigt för att hantera de psykiska påfrestningar som sjukdomen kan orsaka.
Viktigt att notera:
Frontallobsdemens är den tredje vanligaste demenssjukdomen och drabbar ca 5% av alla med demenssjukdom.
Sjukdomen kan debutera i olika åldrar, men är vanligast i 50-60 års åldern.
Förloppet kan variera, men sjukdomen är alltid fortskridande och leder till kognitiv och funktionell försämring.
Om du eller någon du känner upplever symtom som kan tyda på frontallobsdemens, är det viktigt att söka medicinsk bedömning och utredning."
|
(Mina markeringar med fet stil i texten)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ingen rolig sjukdom att drabbas av. Varken för personen det berör eller anhöriga.
Vid frontallobsdemens kommer ofta försämring av minnet senare än andra symptom.
Det är ofta anhöriga till den drabbade som märker att något har hänt. Det kan vara personlighetsförändringar som t.ex. att personen börjar svära, snatta eller t.o.m. bli aggressiv.
(Kort inslag, 1 min)
https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-frontallobsdemens-forandrar-personligheten?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen