Varför smakar koriander som tvål?

Eller - är det så?
Många (däribland jag) tycker att koriander smakar och doftar gott, medan andra snarast förknippar dess lukt och smak med tvål.
Förklaringen till detta fenomen finns tydligen att finna i generna.
Forskare har funnit att personer som har en viss variant av genen som styr Luktsinnet även har luktreceptorer som är särskilt känsliga för aldehyd-föreningar. Aldehyder förekommer i såväl koriander som, just det - tvål!
Men hur kan genen som styr Luktsinnet påverka hur t.ex. koriander smakar?
Orsaken är att vi förnimmer med både smak-, lukt- och känselsinnena. Alla bidrar till smakupplevelsen.
När vi tuggar koriander avger den doft. Örten innehåller s.k. retronasala doftmolekyler som frigörs först i munnen. Sedan träffar de luktreceptorer i näsan som i sin tur påverkar hur vi uppfattar maten i munnen.
Tycker man koriander smakar illa, är det egentligen inte smaken man ogillar, utan lukten…
bild från pixabay.com
Källa: Nette, nr 1 -25
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2025-10-12 10:55 av Magi-cat
Intressant! Får jag låna den till Matlust? Eller vill du lägga in den på Matlust också?
/Désirée
#1 Du får så gärna låna den! 🙂💚🌿
Mina gener tycker koriander luktar och smakar tvål. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3 Det gör mina också😉
Däremot tycker jag mycket om torrra korianderfrön.
/Maria
Undrar om det finns regioner där det är vanligare att ha tvål-genen. Min farfar är Österrikare och tycker det smakar tvål, min partner är från Liechtenstein, grannland till Österrike, även han är team tvål. Känner allmänt fler från dessa trakter och länder som verkar tycka det smakar tvål.
Jag tycker också att det smakar tvål, men jag äter det ändå för att det är så nyttigt.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#5 En ren gissning från min sida är att det nog säkert kan vara regionsrelaterat! 🌿
En sak är säker: alla tycks ha en bestämd uppfattning om huruvida de gillar koriander eller inte! 😁
Jag har en kruka i fönstret där jag odlar …
Min familj har "tvål-genen" (inte ens min kanin gillar koriander).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Här har föräldrarna tvål-genen men ingen av de fyra barnen. Hur kan det komma sig?
Apropå tvål och aldehyder så har jag en annan obehaglig luktupplevelse. Vi skulle hämta upp ett par med bil, och när den mannen klev in i bilen höll jag på att storkna. Det var en parfym som jag antar finns i flera olika produkter, men han hade använt otroligt mycket och resan var rena tortyren.
Jag känner igen doften, och där jag förut tålt den i "normala" doser har jag nu blivit så överkänslig mot den att minsta lilla doftspår gör mig illa till mods. Min dotter har en tvål där man kan ana just den doften och jag får be henne att inte använda den när vi skall ses, speciellt åka bil tillsammans.
Jag kan inte äta koriander. Jag har försökt många gånger men det går inte.
Intressant ang smak av tvål. Det har jag aldrig tänkt på
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Hur är ni andra?
Tycker ni om korianderkorn eller krossad koriander?
/Maria
#11: Jag älskar koriander.
#12 Färsk eller korianderkorn?
/Maria
#13: Både och, men använder mest färsk då jag odlar själv.
#14 Aha
/Maria
Jag gillar både färsk koriander och korianderkorn. 😋🌿
Jag känner det som lite tveksamt att det bara skulle sitta i generna?
Man kan säkert vänja sig, lära sig, att gilla eller ogilla.
Men det är bara lite funderingar. 🙂