Hittade lugnet med musik
Musicerande är väldigt hälsosamt för hjärnan vilket vi har flera trådar om här på sajten. Det är också bra för att hitta det lugn vi så fota behöver mer av!
Här är det en musiker som hittat lugnet i hand-pan, ett instrument som liknar ett UFO - eller en klotgrill.
Själv har jag aldrig sett en handpan i verkligheten, men lyssnar mer än gärna på Youtube. Visst är det lugnt och skönt på något sätt …
"Handpan är ett ungt instrument, omkring 25 år gammalt, och har sitt ursprung i Schweiz. Enkelt sett är det två bearbetade metalliska halvklot som är sammanfogande så att det liknar en klotgrill. Instrumentet har flera tonfält och kan stämmas i olika skalor.
– Det är en delikat process att stämma de här och kan kräva flera tusen hammarslag för att få rätt,"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2025-12-06 09:55 av Magi-cat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.🎵
Åh, älskar ljudet av sound pan! 🥰
Måste passa på att tipsa om The Path to Moksha på Youtube som mest spelar på singing bowls.
Vill minnas att han för ett tag sen investerade i ett par hand-pan's som han såg fram emot att lära sig spela på.
Exempel med singing bowls:
https://www.youtube.com/watch?v=QxEqP2tuDak
// Harley
#2 Åh, vad roligt att du gillar det!
Jag ska absolut lyssna på singing bowls också, det är något speciellt med dessa ljud! 🎵🔵
Intressant instrument som jag inte alls kände till!
Musik är ett fantastiskt medel att få demenssjuka att leva upp och minnas. – Något som visar detta är denna video med en demenssjuk man på ett äldreboende.
https://www.youtube.com/watch?v=8HLEr-zP3fc
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
#4 Tack, så fint och rörande! (Jag hade missat ditt inlägg, men nu hittade jag det.)