Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etiketterdemenssjukdomarövrigtalzheimers
Läst 54 ggr
Eda
3

Enkla mobiler & hemtelefoner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att 2G och 3G försvinner och allt fler kopparledningar till fasta telefoner tas bort har jag nu uppdaterat mitt blogginlägg: Enkla mobil- & hemtelefoner
👉 https://handikapptips.wordpress.com/2022/05/11/enkla-mobil-hemtelefoner/

DET HANDLAR OM ENKLA TELEFONER FÖR ÄLDRE & PERSONER MED KOGNITIVA SVÅRIGHETER.
• Att hitta en telefon som verkligen fungerar för den som har nedsatt syn, hörsel, minne eller motorik kan vara en utmaning. I min blogg berättar jag om både fasta telefoner, enkla mobiler och (relativt) lättanvända smartphones – och vad man ska tänka på innan man väljer.
• Tips på modeller, abonnemang, trygghetsfunktioner, larm, GPS, snabbvalsknappar, samt var de säljs.
• Tips om Teletal – en kostnadsfri tjänst som ger stöd i telefonsamtal för den som behöver.

• För anhöriga eller för dig som bara vill hitta något enkelt och tryggt.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

INNEHÅLL:1. VIKTIGT GÄLLANDE ALLA TELEFONER 2. SKILLNAD MELLAN MOBIL & HEMTELEFON (fast telefon)3. HEMTELEFONER ABONNEMANG 4. ENKLA HEMTELEFONER SOM FINNS PÅ MARKNADEN5. ENKLA MOBILER SOM FINNS PÅ MARKNADEN6. SMARTPHONES (de relativt enkla) SOM FINNS PÅ MARKNADEN7. SAMMANFATTNING gällande telefoner till personer med demenssjukdom & IF*8. TELETAL som underlättar samtal vid funktionsnedsättning9. BUTIKER SOM SÄLJER TELEFONER…
johan
2

Det kan vara bra att veta att moderna iPhones kan sättas i ett läge där man får extremt tydliga knappar, snabbval för ett par personer att ringa, med mera.

Vissa appar är speciellt anpassade för detta läge, medan andra ser ut och fungerar som vanligt.

Men det gör t ex att man kan ha en iPhone som är mycket tydlig och enkel, men ändå ha tillgång till mobilt bankid, kartor, med mera.

https://support.apple.com/sv-se/guide/assistive-access-iphone/devcd5016d31/ios

Mvh // Johan

Ställ in Åtkomststöd på iPhone för en familjemedlem eller någon du tar hand om och anpassa funktionerna så att de fungerar på bästa sätt för personen.
Eda
0

Jättebra länk! Jag lägger in den i mitt blogginlägg. Tack!

Mvh // Eda

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Vixxen
0

Bra tips!