Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Medlemsberättelser Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sömn; drömmar; avslappning; meditation

Hypnagoga ryckningar

2016-04-21 08:55 #0 av: Magi-cat

(Till vårt lexikon Cool)

Hypnagoga ryckningar (eng: hypnagogic jerk) råkar vi ibland ut för just när vi ska somna. Vi vaknar helt plötsligt upp med ett ryck. (Just när vi föll ner ur trädet eller halkade på en isfläck t.ex. i drömmen)

Är det vanligt?

Ja, nästan alla har råkat ut för det någon gång. En del har det ofta i perioder.

Är det farligt?

Nej, det är helt ofarligt.

Kan man undvika det?

Knappast, men stress och övertrötthet, för mycket kaffe och rökning eller substanser som opiater kan eventuellt göra att man upplever fler hypnagoga ryck. 

Vilken är orsaken?

Det är faktiskt inte helt klarlagt, men förklaringen pekar i riktning mot att nervsystemet känner av fallandekänslan och försöker motverka det med att hastigt öka muskelspänningen - och man vaknar med ett ryck. (1)

1. http://ki.se/forskning/fraga-forskaren

2. https://curiosity.com/paths/why-do-we-twitch-when-were-falling-asleep-brain-stuff/?utm_source=facebookScA&utm_medium=social&utm_campaign=2016q2xxfbk03ScAlSleepTwitch#why-do-we-twitch-before-falling-asleep-dnews

I videon (2) talas om att det finns i huvudsak två hypoteser: 

Den ena säger att våra nerver "misfires" när musklerna slappnar av och hjärnan missuppfattar avslappningen som att vi faller - och muskelspänningen ökas hastigt.

Den andra menar att det är reflexer vi har kvar sedan primattiden.

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-04-21 09:06 #1 av: IaMiaMaria

Jag har jätte mycket sådana ryckningar, riktigt obehagligt. Har hänt att jag sträckt mig när jag ryckt till så jar har ont i flera dar efteråt.

Anmäl
2016-04-21 09:21 #2 av: Magi-cat

#1 Händer det just när du håller på att somna på kvällen?

Anmäl
2016-04-21 10:09 #3 av: Loris M

Jag råkar ut för det här rätt så ofta. det händer precis när jag håller på att somna eller har somnat, och ofta drömmer jag att jag just faller. I mitt fall beror det nog på allt kaffe jag häller i mig i kombination med stress. Den första hypotesen låter mera trolig tycker jag. Om man nu är stressad och när man slutligen lägger sig och håller på att somna slappnar man av i hela kroppen. En stressad hjärna protesterar så klart och tycker att man ska vakna och var uppmärksam. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-04-21 10:23 #4 av: Magi-cat

#3 Javisst, så är det nog. Som att "nu håller det på att gå åt pipsvängen här, skärpning och upp och hoppa" hojtar hjärnan, som inte hängt med riktigt, den är "på" fortfarande....

Anmäl
2016-04-21 18:55 #5 av: [NeferNefer]

Jag har också det här då och då. Mycket störande ...

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-04-21 19:45 #6 av: Maria

Jag brukar också fått ett rejält ryck alldeles när jag är på väg att somna in. Spännande att läsa att det fortfarande är ett frågetecken.

/Maria

Anmäl
2016-04-21 21:41 #7 av: Wowy

Jag får det ibland, drömmer att jag trampar snett, snubblar, trampar i en grop eller någonting annat som får en att rycka till. Minns att när jag brutit benet hade jag ryckningar och jag ryckte till så att det gjorde ont i benet. :( Det var jobbigt. Sådana där drömmar är så obehagliga. Hela kroppen bara... BOM rycker till.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokusSol

Anmäl
2016-04-23 09:53 #8 av: IaMiaMaria

Ja precis, när jag är på väg att somna. En gång "drömde" jag att jag blev attackerad av en igelkott i ryggen, alltså fick en massa taggar i ryggen och då ryckte jag till rejält och hade ont bra länge efteråt. Men oftast är det armar och ben som flyger.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.