Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 930 ggr
Magi-cat
1/23/18, 11:30 AM

Alkohol under graviditeten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först vill jag klargöra min egen personliga ståndpunkt i fråga: Ingen alkohol under graviditeten! (Dvs i enlighet med gällande rekommendationer.) Alkohol påverkar det ofödda barnet, ett barn som själv inte kan välja att avstå. Men den vuxna kan.

Cecilia Chrapkowska och Agnes Wold har gett ut en bok med namnet "Praktika för blivande föräldrar" med underrrubriken "gravidfakta & barnkunskap på vetenskaplig grund". (W&W 2017)

Förutom praktiska tips (som jag inte tar upp här) innehåller boken ett avsnitt om alkohol under graviditeten, där vissa av slutsatserna gett upphov till en hel del kritik.

Först konstaterar författarna att det varit känt sedan mycket länge att barn till alkoholiserade mödrar tenderat att födas med låg födelsevikt och att inte utvecklas normalt. 
Fenomenet kallas Fetalt alkoholsyndrom och de svåra konsekvenserna  har i modern tid beskrivits bl.a.  i en artikel i the Lancet 1973 och av en svensk läkare, Ragnar Olegård 1979. (1)

Barnen till alkoholiserade mödrar riskerar att drabbas av svåra beteendestörningar, intellektuell funktionsnedsättning och ibland också av hjärtfel. 

Numera diagnostiseras ca 9 fall av Fetalt alkoholsyndrom i Sverige varje år. (1)

Författarna är alltså helt medvetna om och kunniga gällande riskerna med alkohol vid graviditet. (Det är när det gäller giltigheten i myndigheternas rekommendationer åsikterna går isär.)

Rekommendationerna till gravida i Sverige är att en gravid kvinna för säkerhets skull inte ska dricka någon alkohol alls under graviditeten. Det anses inte finnas någon säker undre gräns eftersom det inte finns forskning som visar vilka doser som är ofarliga.

Wold/Chrapkowska invänder mot detta med argumentet att det finns mycket och välgjord observationsforskning i ämnet som visar att det finns en något förhöjd risk för missfall i tidig graviditet men "inga säkra samband mellan fosterskador och att dricka mindre än 5-6 standardglas i veckan, om man dricker mindre än 3 glas vid varje tillfälle."
(svenska standardglas alkohol, 12 g alkohol motsvarande ett stort glas vin 15 cl, en starköl 33 cl eller 4 cl starksprit.)

Förf. hänvisar också till metastudier i ämnet där inga negativa effekter visats vid en konsumtion motsvarande 5,8 standardglas i veckan.

Däremot visas att en konsumtion över 1 standardglas per dag är förknippad med ökad risk för skador på barnet såsom låg födelsevikt och risk för för tidig födsel. Dricker den gravida mer än 4,5 standardglas på en gång finns det risk för att barnet drabbas av lägre intelligens.

En dansk studie visar något ökad risk för tidiga missfall vid ett halvt glas i veckan. Inget samband efter v 16.

Kritik: 

Wold/Chrapowska's inställning har stött på massiv kritik från forskare.

En debattartikel i SvD undertecknad av forskare, läkare och barnmorskor menar att förf. använder forskningen fel och ger vilseledande råd. De uttalar också att det är allvarligt.

Undertecknarna menar att råden att avstå alkohol är riktiga och viktiga att  följa eftersom alkohol vid graviditet medför en väldokumenterad risk.

Sveriges gällande råd om drickande under graviditet är förenliga med forskning och de svenska råden liknar  folkhälsomyndigheternas i många länder. T.o.m. i vinlandet Frankrike avråds gravida från att dricka vin.

Alkohol går direkt över till moderkakan. Fostret är extra känsligt tidigt under graviditeten. Det kan också finnas individuella skillnader, dvs att en del kan vara extra känsliga.

Det vore oetiskt med experiment som visar exakt vilken konsumtion som eventuellt är riskfri, så man vet inte säkert om det finns en "tröskeleffekt" eller om risken ökar successivt redan från ett mindre "socialt drickande".

En ny studie från Australien visar att redan en liten konsumtion kan påverka fostret.

"Att råda gravida att avstå alkohol syftar till att förhindra alkoholrelaterade fosterskador. Fostret är en skyddslös part som förtjänar försiktighetsprincipen." (2)

1. Praktika för blivande föräldrar av Cecilia Chrapkowska/Agnes Wold

2. https://www.svd.se/vilseledande-rad-om-att-gravida-kan-dricka-alkohol

Jag instämmer helhjärtat med orden "Fostret är en skyddslös part som förtjänar försiktighetsprincipen." Poängen är alltså att följa rekommendationerna.

bilder från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vallhund
1/23/18, 12:09 PM
#1

:bow::bow::bow:

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

linnea567
1/23/18, 12:20 PM
#2

Som förstagången mamma till en ettåring kan jag inte annat än instämma. Varför ta en onödig risk att förstöra någons liv bara för lite alkohol. Nä då är det nog bättre att hålla sig till ens egna hälsa är den enda som kan påverkas av det ^^ För tänk om det där liiiiilla glaset sen visar sig ha hemska konsekvenser. Kan man verkligen förlåta sig själv för att ha orsakat sitt barn något sådant innan det ens var fött? Bara för att man var lite sugen?  :(

Magi-cat
7/26/20, 8:40 AM
#3

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: