Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1122 ggr
Magi-cat
2018-10-13 07:52

Tourettes kan orsakas av genetiska förändringar

Tourettes syndrom är ett neuropsykiatriskt tillstånd. Personer med Tourettes uppvisar en kombination av motoriska och vokala tics. 

I en ny studie vid Uppsala Universitet fann man att det finns strukturella förändringar i arvsmassan som kan kopplas till Tourettes syndrom.

Hos alla studerade familjer med Tourettes syndrom påvisade man en ökad ansamling av strukturella förändringar i arvsmassan jämfört med individer utan Tourettes syndrom.

Sammanlagt identifierade man i studien 483 riskgener för Tourettes syndrom.
En av högriskgenerna kallas CELSR3.

"En hypotes är /…/ att Tourettes syndrom kan orsakas av att vissa nervceller inte positionerar sig normalt under hjärnans utveckling och mognad."

Tilläggas kan att de flesta fall med Tourettes är ärftligt betingade, men det kan även uppträda sporadiska fall. Även miljöfaktorer som infektioner, psykosocial stress och könshormoner har betydelse.

https://www.forskning.se/2018/09/28/genetisk-forandringar-orsakar-tourettes-syndrom/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mitchika
2018-10-13 09:32
#1

Spännande. 🙂

Jag är den enda i min familj som har Tourettes eller ens någon form av tics och det dök väl upp när jag var runt 6-7 år. Mina föräldrar trodde det var någon fas först eller att det skulle växa bort, men när det inte gjorde det sökte dom hjälp, jag blev utredd och fick diagnosen när jag var 9 år. 

Jag kan inte låta bli att undra vad som gjorde att jag fick det. Drog jag en "nitlott" och blev ett sporadiskt fall eller var det miljöfaktorer inblandade? Det vore riktigt kul om det gick att ta reda på. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Magi-cat
2018-10-13 10:53
#2

#1 Tyckte du det var bra att få diagnos tidigt? Kändes det som en lättnad att få veta vad det var?
Har du fått någon extra hjälp?

Det är ofta svårt att veta orsak i det enskilda fallet. Men de genetiska faktorerna verkar vara övervägande, även om det finns annat också.

Hoppas allt går bra för dig! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mitchika
2018-10-13 22:10
#3

#2 Åja, jag tyckte det var riktigt bra. Mina föräldrar kunde läsa på, träffa andra föräldrar som hade barn med Tourettes och lära sig mer om det och därefter lära mig, mina lärare, klasskamrater och vänner om det också. Jag har haft riktigt underbara klasskamrater och vänner genom åren när det gäller Touretten och ticsen. Dom har alla sagt till mig att man vänjer sig vid mina tics och att dom till sist blir mer som bakgrundsljud. 🙂

Vet du, jag har fått den där frågan angående varje diagnos jag fått genom åren. Det korta svaret är nej. Det långa är ganska långt, men också nej. 🙂

Nej, jag har inte fått någon extra hjälp. Ticsen har varit lätt störande, men aldrig så pass grova och intensiva att jag behövde hjälp. 🙂

I dagsläget är mina tics bättre än någonsin. Jag blir aldrig kvitt dom helt, men med mycket självinsikt och analyserande av mig själv, mina tics och vad som tillfredsställer själva tics-kravet har jag minskat dom rejält till extremt hanterbara nivåer. Blir jag för stressad, för uppspelt eller för trött så kan det dock balla ur igen och ticsen tar i. Glad

Jo, jag vet, men jag önskar att det gick. Det vore riktigt kul att få veta, av ren nyfikenhet bara. 😃
Det kommer ju inte förändra något. Det mest troliga är att anlagen för Tourette finns i min familj och jag drog med största sannolikhet en genetisk nitlott där med tanke på att ingen annan har det. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Magi-cat
2018-10-16 10:26
#4

#3 Tack för att du berättar!!! 🌺
Det är väldigt värdefullt att få höra av en som verkligen vet hur det är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mitchika
2018-10-16 10:28
#5

#4 Det var så lite så! 🤗🌺

Det är roligt att diskutera och prata om ibland. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: