Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar

Rapid eye movement sleep behavior disorder

2019-05-25 16:57 #0 av: Niklas

Tyvärr finns det inget svenskt namn, men RBD är en vanlig förkortning både på svenska och engelska.

Rapid eye movement sleep behavior disorder är en sömnstörning där den drabbade agerar ut sina drömmar fysiskt. Normalt är musklerna i kroppen inaktiverade/paralyserade under REM-sömn. Vid RBD är musklerna inte paralyserade och personen kan exempelvis sparkas, slåss prata och skrika om han drömmer att han blir överfallen.

RBD drabbar mellan 0,5 och 2,0 procent av befolkningen som helhet och mellan 5 och 13 procent bland personer över 60 år. Vanligast är att symptomen visar sig från 50 års ålder. Män drabbas oftare än kvinnor.

Melatonin och Clonazepam (vilket är det svenska namnet?) används ofta vid behandling av RBD.

Riskfaktorer för att utveckla RBD är en familjehistoria av att agera ut drömmar, tidigare huvudskada, jordbruk, exponering för bekämpningsmedel, låg utbildningsnivå, depression och användning av antidepressiva mediciner.

Många drabbade utvecklar Parkinsons sjukdom eller demens.

» Rapid eye movement sleep behavior disorder - Wikipedia

(Foto av Tracey Hocking på Unsplash)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2019-05-25 17:11 #1 av: Hera

Både jag och min mamma är vildingar när vi sover.  Inte kul att läsa att många får Parkinsons och demens.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-05-25 17:37 #2 av: Niklas

Det behöver inte vara det ni har. Kan ni koppla era rörelser till innehållet i drömmar? Kan ni svara ja på den här diagnosfrågan?

"Have you ever been told, or suspected yourself, that you seem to 'act out your dreams' while asleep (for example, punching, flailing your arms in the air, making running movements, etc.)?"

Du är dessutom mycket yngre än den typiska åldern för någon som visar symptom.

Jag misstänker att jag har det. Jag slåss, sparkar, pratar och skriker medan jag drömmer.

Anmäl
2019-05-25 17:54 #3 av: Hera

Ja vi slåss på riktigt när vi drömmer det. Skrattar, gråter och skriker. Jag drömmer extremt mycket, intensivt och minns drömmar från varje natt.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-05-25 18:01 #4 av: Niklas

Okej. Kan vara värt att kolla men jag är tveksam just på grund av åldern. Jag har satt upp en övervakningskamera med mörkerseende i sovrummet för att dokumentera mina rörelser.

Anmäl
2019-05-25 18:21 #5 av: Magi-cat

#0 Intressant!

Clonazepam (vilket är det svenska namnet?)

Preparatnamn: Iktorivil. (ett bensodiazepinderivat)

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2019-05-25 19:28 #6 av: Magi-cat

Kan man säga att det är en REM-arousalstörning?

"

• parasomnier (eng: parasomnias), störningar som uppstår under sömnen eller förvärras av sömn. Dit hör till exempel somnambulism(sömngång), nattskräck (som tar sig uttryck i snabb hjärtklappning, svettning och genomträngande skrik), REM-arousalstörning (med livliga drömmar som gör att den sovande kan skada sig eller sin sängkamrat) samt rastlösa ben eller Willis-Ekboms sjukdom (eng: restless legs syndrome, RLS, Willis-Ekbom disease, WED). Både somnambulism och nattskräck uppträder under deltasömn (icke-REM-sömn). Mardrömmar uppträder till skillnad från nattskräck under REM-sömn."

Ur https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=s%C3%B6mnst%C3%B6rning, min markering i t4exten.

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2019-05-27 11:39 #7 av: Niklas

#6: Det låter ju som det i den korta beskrivningen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.