Myelin
(Till sajtens lexikon đ)
Myelin Àr en fettskida som omger nervcellens lÄnga utskott, Axon.
Myelinet bestÄr av 45 % fett, ca 40 % vatten och resten protein.
Myelinet isolerar nerven sÄ att nervimpulsen kan fortplanta sig snabbare. Med jÀmna mellanrum finns hÄl i myelinet, s.k. Ranivers noder. Nervimpulsen hoppas frÄn hÄl till hÄl vilket förstÀrker impulsens hastighet. Signalen kan fortplantas med upp till 30 m/sek, att jÀmföra med 1 m/s för ickemyeliniserade Axon.
Myelin bildas i CNS (centrala nervystemet) av Oligodendrocyter och i PNS (perifera nervsystemet) av Schwannska celler, Àven kallade perifera Gliaceller.
NÀr myelinskidan inte fungerar som den ska leder det till allvarliga funktionsnedsÀttningar och sjukdomar. MS, Multipel Skleros, Àr den mest kÀnda.
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Finns det nÄgot (som vi vet om) som kan orsaka att myelinskidorna inte fungerar som de ska?
Ja, vid en autoimmun sjukdom som MS sker en demyelinisering, förhÄrdnad.
#1 av: NeferNefer**
Finns det nÄgot (som vi vet om) som kan orsaka att myelinskidorna inte fungerar som de ska?**
Ja nÄgra exempel Àr B12-brist och annan nÀringsbrist, alkoholmissbruk, vissa gifter och tungmetaller t.ex. kvicksilver.
Tack, NĂ€ring đ
HÀr kÀnner jag mig hemma.
Jag har försökt Àta normalt hela mitt liv och jag tror inte att jag har B12-brist eller annan nÀringsbrist, sprit hörde ungdomen till och den Àr avlÀgsen. Jag har visserligen arbetat med gifter sÄ som styren.
Det Àr inte vidare kul att ha MS, det kan jag intyga.
đ
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Som jag förstÄr det ger de upprÀknade faktorerna ökad risk för neuropatier som i sin tur ger demyelinisering som följd.
đOch det Ă€r bra att veta vad vi ska undvika! đ