Ganzfeld-effekten
(Till sajtens lexikon đ)
Ganzfeld Àr tyska för "complete field" eller komplett fÀlt.
Ganzfeld-effekten (jÀmför sensorisk deprivation) Àr nÀr försökspersonen fÄr observera ett uniformt, ostrukturerat fÀlt med t.ex. fÀrg. NÀr hjÀrnan inte fÄr stimulans nog (i form av förÀndring, kontraster) stÀnger den av den oavbrutna, likartade signalen frÄn ögonen. Det kan kÀnnas som att inte se.
Ett flimrande ganzfeld ger upphov till att man ser geometriska former och fÀrger. Hos mÄnga mÀnniskor kan det ge hallucinationer eller förÀndrat medvetandetillstÄnd.
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"It was fascinating"
HĂ€r framkallar frivilliga försökspersoner hallucinationer bara genom att observera. HjĂ€rnan försöker att skapa struktur och mönster av vitt brus och minimering av sinnesstimuli. Resultatet blir, ja vad? FĂ€rger, ballonger, dinosaurierâŠ
(ca 8 min video, lite pladdrig, sÀrskilt i början)
http://www.iflscience.com/brain/heres-how-you-can-trip-out-without-taking-any-drugs
đ
HjÀrnans omrÄden för synperception (varseblivning) söker efter konturer och ytor med olika fÀrg, olika schatteringar..
FÄr hjÀrnan inga konturer eller nÄgot att utgÄ ifrÄn, svartnar det för ögonen eller det upptrÀder hallucinationer.
Om försökspersonerna utsÀtts för ett flimrande ljus ser de geometriska figurer och fÀrgmönster och deras hjÀrnor kan gÄ in i ett förÀndrat medvetandetillstÄnd, som i meditation.
Ăven hörselsinnet kan via ett rytmiskt ljud i hörsellurar pĂ„verkas sĂ„ att hjĂ€rnan Ă€ven hĂ€r försĂ€tts i ett drömlikt tillstĂ„nd.
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=Ganzfeld