HjÀrnan iFokus

HjÀrnan

Etiketter: neurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
LĂ€st 3094 ggr
Magi-cat
2016-08-12 08:26
1

Narkolepsi

(Till sajtens lexikon đŸ˜Ž)

Symptom

Narkolepsi Àr ett tillstÄnd av obetvinglig sömnighet utan föregÄende sömnbrist. Den drabbade kan somna nÀr som helst under dagen. Det sker okontrollerbart.

Narkolepsi uppstÄr nÀr ett lite omrÄde hjÀrnan Àr skadat och det blir brist pÄ signalhormoner som reglerar sömn och vakenhet men Àven kroppstonus. (kroppen blir slapp)

Nattsömnen kan ocksÄ vara uppsplittrad.

Det Àr ocksÄ vanligt med Kataplexi, att man tillfÀlligt tappar all muskelkraft, sÀrskilt vid starka kÀnsloyttringar.

Hallucinationer vid insomning och uppvaknande förekommer.

ViktuppgÄng Àr ett annat symptom. Det beror pÄ Àndrad ÀmnesomsÀttning och brist pÄ orexin, ett Àmne som reglerar sömn och vakenhet men ocksÄ fettförbrÀnning. (3)

Orsak

Narkolepsi Àr ovanligt och man rÀknar med att 1 pÄ 2000 lider av narkolepsi. (1)

Orsaken till sjukdomen Ă€r inte helt faststĂ€lld men det verkar som om en yttre faktor  utlöser en inflammationsreaktion som angriper den aktuella nervcellsgruppen.

Narkolepsi Ă€r inte Ă€rftlig, men det kan finnas en underliggande förutsĂ€ttning i immunförsvaret, s.k. HL-A-typ.

För nÄgra Är sedan drabbades ca 300 personer, (uppgifterna varierar), mest unga, av narkolepsi i samband med massvaccinationer mot svininfluensa. De ska nu fÄ ersÀttning av staten, med ett maxtak pÄ 10 miljoner kr per person.

Diagnos

En neurolog stÀller diagnos utifrÄn sömnvanor och sjukdomshistoria. Sedan gör man ett sömntest.
Det kan ocksÄ bli aktuellt med ett prov pÄ ryggmÀrgsvÀtskan dÀr man söker efter brist pÄ signalÀmnet hypokretin.

Behandling

TyvÀrr gÄr inte narkolepsi att bota, men det finns medicin som dÀmpar symptomen, av typen vakenhetshöjande. Det finns ocksÄ medicin mot kataplexiattackerna.

1. http://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/narkolepsi/?gclid=Cj0KEQjwxLC9BRDb1dP8o7Op68IBEiQAwWggQFf_L83DJ5nISQsMMV8Tm-s6GZU2JdYMlIai2y6EmXkaAsBH8P8HAQ

2. http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Narkolepsi/

3. https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/augusti/unga-med-narkolepsi-anvander-hjarnan-pa-annat-satt/

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-12 08:29
0

LÀs gÀrna Àven om hjÀrnan och minnet hos unga med narkolepsi:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/57acafe3ce12c45470002705-om-hjarnan-hos-unga-med-narkolepsi?discussions-1

Maria
2016-08-12 14:37
1

Usch det mĂ„ste vara fruktansvĂ€rt jobbigt att drabbas av😕

Jag minns bara min hjÀrtrötthet (asteno emotionellt syndrome) efter operationen i skallen och det var sÄÄÄ jobbigt. Jag Àr fortfarande inte helt OK men det Àr numera hanterbart.

/Maria

Farwuq
2016-08-14 10:53
0

Jag har det delvis som en bieffekt av min MS, jag medicinerar Àven mot narkolepsi.

VĂ€rd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-05-14 22:06
0

I artikeln berÀttas om en kille som fick narkolepsi efter svininfluensavaccineringen. Nu nekas han ersÀttning. (Det hÀr Àr i Finland)

Hos honom kom symptomen smygande. (Andra har kraftiga och typiska symptom tidigt.) Eftersom han inte blev utredd i ett tidigt skede har hans sjukdom inte berÀttigats till ersÀttning.

Se statistiken över narkolepsidrabbade och ersÀttningar:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/14/aboforskaren-som-valde-bort-mobiltelefonen-jag-kunde-inte-langre-lasa-en-bok

Farwuq
2017-05-15 06:21
1

Fy fanken

Jag stoppar i mig bl.a. centralstimulerande och opiater pÄ daglig basis.
Det Àr ett elÀnde och likvÀl bara ett av mina bekymmer.
Det Àr inte bara "sömnighet" det Àr ocksÄ problem med sömnparalyser och annat i den gruppen.

Magi-cat
2017-05-15 07:05
0

#5 Det lĂ„ter inget vidare, Draken. đŸŒș

Annielle
2017-05-16 18:12
0

Jag hade en lÀkare inom psykiatrin en gÄng som hade narkolepsi, han verkade inte bry sig eller hÀnga med alls nÀr jag pratade med honom, fick sedan reda pÄ det via en samtalskontakt dÀr och det visade sig ocksÄ att han var med mycket mer Àn det sÄg ut (sÄg nÀstan ut som om han sov pÄ mötet) vilket tack och lov syntes pÄ journalanteckningarna sen.

M men, mĂ„ste vara jobbigt att ha! đŸ˜•

Var dig sjÀlv, det finns redan sÄ mÄnga andra.

Farwuq
2017-05-18 15:50
0

Ja, det Àr ett sant elÀnde.

Magi-cat
2018-05-20 17:56
0

Inte lĂ€tt att fĂ„ ersĂ€ttning för alla drabbade om de faller utanför tidsramarna. đŸ˜• (gĂ€ller Finland, vet ej hur det Ă€r hĂ€r)

"Som Svenska Yle har rapporterat gĂ€ller de nekande besluten Ă„tminstone 47 personer med narkolepsi.

De drabbade behandlas ojÀmlikt, sÀger Svenska folkpartiets ordförande Anna-Maja Henriksson.

- Vi har mÀnniskor i Finland som har drabbats av narkolepsi pÄ grund av vaccinet mot svininfluensa som gavs 2009, men pÄ grund av att diagnosen har kommit för sent ur myndigheternas synvinkel har de blivit utan ersÀttning."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/19/svenska-riksdagsgruppen-vadjar-for-narkolepsipatienter-om-man-har-haft-markliga

Magi-cat
2018-05-24 15:52
0