Etiketteranatomifysiologi
Läst 338 ggr
Magi-cat
2019-12-07, 10:04

Hypothalamus

(Till vårt lexikon😎)

Hypotalamus (eng: hypothalamus) återfinns i den s.k. limbiska associationsbarken, och är belägen under thalamus på undersidan av mellanhjärnan. Dess funktion är bl.a. att kontrollera blodtryck, kroppstemperatur, hjärtfrekvens samt sömn och ämnesomsättning. 

Hypothalamus deltar i detta kontrollsystem genom att avge hormoner såsom Dopamin, Oxytocin, vasopressin, somatocrinin och corticoliberin.

I hypothalamus finns mekanismer för beteenden som "de fyra F"; "fighting, flying, feeding and fucking". Alltså attack, flykt, födointag och fortplantning.

Hypothalamus är också inbegripet i uttryck för sinnesrörelser som rodnad/blekhet, hjärtklappning och blodtrycksförändringar.

Källor och läs mer:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus

Prof Lennart Widén : "En bok om hjärnan - 32 svenska forskare om hjärnan och dess sjukdomar"

Min kommentar: Jag kommer att använda hypothalamus med "h" eftersom det är det jag lärt mig. (Jag skulle ändå bara glömma mig …)

💓

Pyttelite
2019-12-07, 10:08

Hypothalamus är den korrekta latinska benämningen så det är knappas något fel att skriva så. 😁

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Wonnalesan
2019-12-07, 10:44

Behöver allt utom fortplantningen.😉 Mvh/WL🌺

Magi-cat
2019-12-07, 11:01

#1 Givetvis är det korrekt, men Wiki använde hypotalamus utan h. Eftersom jag lade inlägget i Lexikon och det hänvisas dit i vidare texter är det bäst att vara konsekvent.😎

#2 🙂

Vad bra det är att hjärnan fixar det mesta utan att vi behöver tänka på det!

💓

Upp till toppen