Annons:
Etiketterskadornervsystemetnervgifter
Läst 174 ggr
Magi-cat
1/22/21, 9:36 AM

Botulinumtoxin

(Till vårt Lexikon 😎)

Se även Botox.

Botulinumtoxin (kallas även botulinustoxin) är ett mycket starkt nervgift som produceras av bakterien Clostridium botulinum.

Dödlig dos är endast 1 ng/kg intravenöst och 3 ng/kg vid inandning.

Det betyder att teoretiskt skulle ett kryddmått av detta gift räcka för att döda hela Sveriges befolkning och 500 gram till hela jordens befolkning …

Giftet fungerar i korthet genom att störa kopplingen mellan den efferenta motoriska nerven och muskelcellen vilket leder till paralys (förlamning).

Botulinusbakterien är fruktad då den kan påträffas i dåligt konserverade livsmedel där den tillväxt under anaeroba (syrefattiga) förhållanden.

Botulinusbakterien är besläktad med stelkrampsbakterien, Clostridium tetani.

Botulinustoxin används även som biologiskt vapen.

En annan användningsform för den hugade är vid s.k. skönhetsingrepp som utslätning av rynkor. (Se Botox)

källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Botulinumtoxin


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 1/22/21, 11:24 AM av Magi-cat
Annons:
DesK
1/22/21, 9:46 AM
#1

Tack för den lärorika informationen. Jag som fermenterar en hel del får ibland frågor om just detta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
1/22/21, 10:21 AM
#2

#1 Det gäller att ha kunskaper om detta. Vad tänker du särskilt på vid fermentering?

"Förvara alltid rökt, gravad och inlagd fisk i högst +4°C. Att fisken är rökt, gravad eller inlagd innebär inte att den kan förvaras vid rumstemperatur.
Salt, ättika och kyla är viktigast för att förhindra tillväxt av C. botulinum när du gör fiskinläggningar. Socker hämmar bara bakterier till en viss grad. Det klassiska 1-2-3 sillinläggningsreceptet med en del 12-procentig ättikssprit, två delar socker och tre delar vatten har god säkerhetsmarginal, eftersom köpta urvattnade salta fiskfiléer redan innehåller tillräckligt mycket salt. Även en mindre mängd ättiksprit gör det för surt för sjukdomsframkallande bakterier att föröka sig. Om urvattnade salta fiskfiléer används och om den inlagda fisken förvaras i kylskåp finns det utrymme att minska mängden ättika åtminstone ner till hälften av 1-2-3-receptet.
Vanligt koksalt, natriumklorid, passar bäst till gravning av fisk. Mineralsalt måste tillsättas i större mängd för att hämma bakterier lika bra men det kan också ge fisken dålig smak.
Honung kan innehålla sporer av Clostridium botulinum. Ge därför inte honung till barn under ett år. Däremot är det inga problem att äta honung om man är gravid eller ammar."

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/clostridium-botulinum?AspxAutoDetectCookieSupport=1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Clostridium botulinum orsakar en förgiftning som kallas botulism
Maleficum
1/22/21, 11:25 AM
#3

Är anledningen till att man bör vaccinera sina hästar mot Botulism speciellt om de äter konserverat hö (ensilage/hösilage).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Det förekommer enstaka utbrott av misstänkt botulism hos häst i Sverige. Det exakta antalet är svårt att uppskatta eftersom alla inte registreras trots att det ...
Magi-cat
1/22/21, 11:36 AM
#4

#3 Det måste förstås finnas en viss risken med ensilaget.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
1/22/21, 7:25 PM
#5

#4: Ja, min medryttarhäst fick botulism för ett antal år sedan.
Det var med nöd och näppe hon klarade sig och det blev några veckor på klinik.
Jag kan säga att det är självklart numera att ägaren vaccinerar mot botulism!
Ärligt talat så fattar jag inte hur man vågar att inte vaccinera hästen mot bla botulism och stelkramp men det här är väl fel sajt att diskutera det på. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
1/22/21, 8:08 PM
#6

#5 Usch så hemskt! En risk som har tillkommit.

(När vi hade häst fick de bara hö.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: