Exponeringseffekten
Eller exponeringsfenomenet.
(Till vårt Lexikon.)😎
Det är ett psykologiskt och socialpsykologiskt fenomen som handlar om hur ens attityd till en person eller ett socialt objekt förändras. Ju mer man träffar på den eller det tenderar man att tycka mer om personen eller föremålet. (Eller som de där "Mello"-låtarna som är ett ingenting-brus först men ju mer man hör dem desto mer hör de till på något sätt …)
Exponeringseffekten är något reklamindustrin känner väl till och begagnar sig hela tiden av.
Det gäller naturligtvis även propaganda.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2021-03-30, 11:42 av Magi-cat

Jag påmindes om det här begreppet i Emma Frans' bok, "Alla tvättar händerna".
Hon tar upp det i samband med coronaeffekten och anger som exempel hur hon själv under förra våren kom att tycka allt mer och mer om statsepidemiolog Anders Tegnell. Dels är han förstås väldigt bra, (han är alltid saklig och lugn och viker sig inte för opinionen) men dels säger hon (med en humoristisk blinkning?) att hon inte själv kan vara helt säker på att inte exponeringseffekten kan ha en del i det hela.
Tegnells ansikte har blivit så vant för oss att fenomenet kanske skulle byta namn till Anders Tegnell-effekten?
Å andra sidan, om ett ansikte används åt andra hållet, så att säga, så det förknippas med dödsstatistik kan det få en annan effekt.
Hur som helst, ett bra nutida exempel på exponeringseffekten som jag tror vi är ganska oskyddade mot. Inte ens om vi är medvetna om den kan vi undvika att den påverkar oss omedvetet.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2021-03-30, 11:43 av Magi-cat