Annons:
Etiketterforskningneurologiska-sjukdomarbehandlingar
Läst 142 ggr
Magi-cat
3/13/22, 9:52 AM

Ny behandling till hjälp vid Parkinsons och essentiell tremor

I Finland börjar man snart med en ny behandling som ger symptomlindring vid skakningar till följd av Parkinsons sjukdom och Essentiell tremor.

Åbo universitetscentralsjukhus har just införskaffat en ny apparat som behandlar med hjälp av fokuserat ultraljud.

Metoden beskrivs som revolutionerande.

"– Det är 1 024 ultraljudsprober, alltså små manicker som sänder ut ultraljud, som är inne i en hjälm och de här kan man styra elektroniskt och skapa små lesioner (sår) i hjärnan och på det här sättet avhjälpa svåra neurologiska sjukdomar som Parkinsons sjukdom och Essentiell tremor."

Man behöver alltså inte öppna skallen och patienten är vaken under behandlingen. Läkaren behöver inte ens gå in i operationssalen utan allt sker via apparaten.

Resultatet märks snabbt och skakningarna minskar. Metoden hjälper även mot andra Parkinson-symptom som att patienten stelnar till och att rörelseförmågan varierar kraftigt.

Ljudklipp om metoden, 3 min, längst ner i länken. "Häpnadsväckande", säger läkaren.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013857?fbclid=IwAR25zhcl-RIN4T-vHaDq3TLaHQm2kJop9I5-jq3dU15xejOWE39oRfzUiUk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Moon AppleGrey
3/13/22, 9:53 AM
#1

Intressant.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Sindri
3/13/22, 11:00 AM
#2

Så fantastiska framsteg som görs. Jag vet fler jag skall tipsa om detta, men det dröjer väl tyvärr innan det kommer till Sverige.

Upp till toppen
Annons: