Ögonrörelser hjälper oss att minnas
Mycket intressant!
Tesen att ögonrörelser hjälper oss att plocka fram minnen är (minst) 50 år gammal, men har nu fått belägg via forskning vid Lunds Universitet.
" Vi människor bombarderas ständigt av en enorm mängd intryck. Man kan säga att ögonen samplar vår visuella omvärld med tre till fyra fixeringar, eller bilder, per sekund. Genom att sedan reproducera dessa ögonrörelserekvenser får vi hjälp med att minnas den aktuella händelsen"
Man kan säga att hjärnan kodar ett minne med hjälp av ögonrörelser och fixeringar.
Metoden att studera samspelet mellan ögonrörelser och kognition heter eyetracking. metodologi.
60 försökspersoner deltog. De presenterades för olika bilder av scener och föremål. Efter en stund ombads de återkalla minnet av bilderna så noggrant som möjligt. Deras ögonrörelser mättes samtidigt som de observerade bilderna och återkallade dem i minnet.
När personernas ögon rörde sig likadant som när de såg bilden, fick de fram sina klaraste minnen.
Många blundar eller tittar uppåt när de ska minnas något. Det får antagligen den funktionen att man utestänger konkurrerande information vid tillfället och minns på så sätt lättare.
"Lundaforskarna tror att deras forskning kan vara till nytta inom den kognitiva neurovetenskapen och användas vid hjärnskaderehabilitering."
https://www.svd.se/a/JxzadP/ogonrorelser-hjalper-oss-att-minnas
https://www.vetenskaphalsa.se/vara-ogonrorelser-hjalper-oss-att-minnas/
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2022-07-05 12:35 av Magi-cat
Det finns ju en behandling inom psykologin där man använder sig utav ögonrörelse för att bearbeta traumatiska minnen, minns ej vad den hette :) Det är väldigt intressant!
#1 Det heter EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing Therapy) och används ofta framgångsrikt på personer med PTSD och annan psykisk ohälsa. http://emdr.se/vad-ar-emdr/
- Redigerat 2022-07-05 12:57 av Zadeira
Mycket intressant! Fastnade speciellt för det här med att många tittar uppåt eller blundar när de ska minnas. Har själv lagt märke till det, att både jag och andra gör så och undrat hur det kommer sig. Om någon ställer en fråga som kräver ett svar som jag behöver fundera över eller minnas något klarar jag inte av att titta på personen utan måste alltid titta bort medan jag funderar.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#2 Precis! "Plötsligt" kommer EMDR i ett annat ljus och kan få sin förklaring!
#1 Ja visst är det så! Nu får det också sin förklaring! 🙂 Visst är det intressant!
Ett minne från skolan: en klasskamrat tittade uppåt för att komma på svaret på en fråga läraren ställde. Läraren sade då strängt åt eleven att "titta på tavlan, inte i taket, där finns inga svar"! 😢
Jag undrade lite över det där, det är väl därför jag kommer ihåg det, för visst tittar man uppåt, eller blundar! Nu vet vi bättre …🎈