Hjärnan iFokus

Hjärnan

Etikett: djur
Läst 45 ggr
Draken
4

Husdjuren bra mot psykisk ohälsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det är okej att posta denna tråd med länk här. Annars får admin ta bort.

Hittade denna länk på MSN.com och jag måste säga att det verkligen stämmer det som skrivs.
Jag har barn med Autism och även andra diagnoser utöver det.

Djuren har gjort otroligt mycket för dem. Äldsta och yngsta dottern har egna hundar i dagsläget, men de har tidigare haft andra djur, hamstrar, råttor, reptiler och kaniner.
Hundarna har gjort det största "jobbet" att vända deras psykiska ohälsa, men det andra djuren har gjort sitt de med.

Har ni några erfarenheter av djur, och hur de har hjälpt antigen er eller andra i eran närhet ?

https://www.msn.com/sv-se/halsa/other/husdjur-v%C3%A4rdefullt-st%C3%B6d-i-familjer-med-autistiska-barn/ar-AA177UmM?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=f1f5d1786417499a881cc76cd7be6881&fbclid=IwAR1G2mEOoYdJ477-tXOJbIpkBDBQCLtRZnwHDZCqZ5iiUJt_wHcH2s6TSAY

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Forskning från USA visar att en hund eller katt i familjen innebär ett stöd i form av både minskad oro och lägre stress hos såväl autistiska barn som deras föräldrar.
Magi-cat
2

#0 Tack för det viktiga och bra inlägget och för att du berättar! 🌸

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2

Inga egna erfarenheter men vet genom jobb att många blir hjälpta genom kontakt med djuren, särskilt barn i behov av särskilt stöd och barn/vuxna med psykisk ohälsa. Inom vården används exempelvis ridterapi och jag har sett barn som har multifunktionsnedsättningar rida. Den glädjen man ser i deras ögon, att kunna röra sig och ta sig fram, att känna värme och kontakt med hästen, rörelse … det är så fantastiskt fint.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Draken
2

#1: Det gör jag med glädje, då jag vet att djuren kan göra väldigt mycket 🙂

#2 Hästarna är bra. Äldsta dottern jobbar på en av ridskolorna i stan, och on har endast hand om hästarna. Hon behöver inte göra någonting annat. Hon har visat sig vara mycket bra med problemhästarna. Jag tror det beror på att hon har ett otroligt stort hjärta när det gäller djur överhuvudtaget.
Hunden är självsagt med henne på stallet också🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-02-06 11:19 av Draken