Vem minns mest? - VM i minne 2024
VM i minne hålls i år i Lund. Det är väldigt imponerande färdigheter deltagarna visar upp! Hur bär de sig åt? 😎
"Kan du memorera hundra okända ansikten med rätt förnamn och efternamn? Det är inga problem för de minnesmästare som deltar under VM i minne den 21–24 november."
"Deltagarna tävlar i tio olika grenar där de bland annat ska memorera slumpmässiga siffror, historiska tal och så många kortlekar som möjligt."
Det kommer också att anordnas (säkerligen mycket intressanta) öppna föreläsningar om bl.a. minne, inlärning och hjärnans funktioner.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har läst på en del om de minnestekniker de använder, de är väldigt effektiva. Lärde mig Sydamerikas länder på ca en kvart, USAs stater på ca en halvtimme. Alltså var de ligger. Lyckades nästan memorera ordningen på en kortlek med en av dessa tekniker. Är dock lite för lat för att på allvar applicera dessa tekniker i vardagen för att minnas saker.
Sajtvärd på Skrivlust
Inte ens när jag hade ett välfungerande minne var jag ens i närheten 😃
/Maria
#2 Inte alla kan ställa upp i VM, vad det än gäller. 🙂🤗
Man måste nog dels ha fallenhet, dels vara väldigt dedikerad.
#2: Grejen med dessa tekniker är att man inte kan veta hur bra man är på att använda dem förrän man provar. Det har väldigt lite att göra med hur bra ens minne är i allmänhet. Många av de som tävlar i minne är sådana som började med minnestekniker för att de hade dåligt minne. Jonas Von Essen, som har vunnit världsmästerskapet i minne två gånger, var en av de som började intressera sig för minnestekniker för att han hade svårt att minnas grejer.
De flesta har svårt för att memorera saker rakt upp och ner, alltså att bara läsa in sig och komma ihåg saker. Dessa tekniker utyttjar hjärnans naturliga sätt att minnas saker. Framför allt att sätta in fakta (funkar med vilka fakta som helst) i en redan familiär kontext, och dels att använda historier då vi tenderar vara bra på att just minnas berättelser. Jag har t.ex. alltid varit jättedålig på geografi eftersom jag hade så svårt för att minnas var länder låg, men har blivit väldigt bra på det med hjälp av vissa sådana här tekniker.
Sajtvärd på Skrivlust
Det är imponerande vad de lyckas med, minnesmästarna? Hur bär de sig åt?
En liten tröst, kanske, om man inte är ens i närheten av lika minnesgod är att det går att träna … 😎
"Hur mycket är träning och hur mycket är att man bara är smart?
– Det är nittio procent träning, tio procent smart. Du måste klara av att lära dig teknikerna. Sen kanske man märker att man har talang för en viss gren, som för Enrico med bilderna. Men annars är det bara träning, säger Idriz Zogaj."
"https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vm-i-minne-avgjort-i-lund-nittio-procent-traning-tio-procent-smart"