Fobi
(Till sajtens lexikon đ)
Ordet fobi kommer av grekiskans fobos, fruktan.
Alla Àr vi vÀl nÄgon gÄng rÀdda för nÄgonting. RÀdsla Àr nödvÀndigt och befogat ur överlevnadssynpunkt.
Men nÀr rÀdslan tar över och fÄr orimliga proportioner talar man om fobi.
Ăr man t.ex. rĂ€dd för ormar ser man sig för var man sĂ€tter fötterna och gĂ„r kanske i stövlar pĂ„ skogspromenaden. Men den som har fobi vĂ€ljer helt bort skogspromenaden och kĂ€nner Ă„ngest inför blotta tanken. I vĂ€rsta fall kan fobin bli sĂ„ förlamande att den drabbade inte ens vill gĂ„ ut.
"Vanlig" rÀdsla gÄr över nÀr faran Àr över och Àr pÄ nÄgot sÀtt rimlig i sin intensitet. Fobin dÀremot tar sig orimliga uttryck, som att vara skrÀckslagen och Ängestfylld bara av att titta pÄ ett naturprogram (för att det kan vara ormar dÀr) eller vilket objekt som nu utlöser fobin.
Andra fobier kan vara blod, sprutor, höjder, instÀngdhet (klaustrofobi), spindlar och t.o.m. sÄ harmlösa föremÄl som knappar. Eller t.o.m. hÄl.
Lyckligtvis finns det hjÀlp och kognitiv beteendeterapi brukar fungera bra. SÄ mycket som 95 % lÀr bli hjÀlpta. (2)
Om fobin inte Àr sÄ stark att man behöver söka hjÀlp kan man göra mycket sjÀlv genom att gradvis utsÀtta sig för det som utlöser fobin, tills "alarmet" utlöses pÄ en mer rimlig nivÄ.
kÀllor och lÀs mer:
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja fobier Àr mÀrkliga trots logisk förklaring.
Har sjÀlv spindelfobi.
Den hÀmmar mig kraftigt sommarhalvÄret. VÄgar inte ha öppet, vÄgar inte ta ut saker ur tex garderoben för att det kan finnas en spindel dÀr. Undviker mÄnga platser. Har ofta med mig Radar spray i förebyggande syfte.
Jag gick i "spindelterapi". TyvĂ€rr vinterhalvĂ„ret, sĂ„ jag kunde inte fortsĂ€tta trĂ€ningen hemma och allt gick förlorat. Ăr lika rĂ€dd igen.
Men pÄ terapin kom vi sÄ lÄngt att jag petade pÄ en stor husspindels ben. Rörde i och för sig det sÄ snabbt att jag inte kÀnde det, men jag gjorde det.
Hade det varit vÄr eller sommar hade jag kunnat öva vidare. TyvÀrr gick det inte.
TillÀgg.
Efter den upplevelsen Àr jag övertygad om att alla fobier gÄr att "bota". Skriver"bota" eftersom mÄnga sÀkert alltid har kvar en del obehag. Men att fÄ bort den sÄ pass mycket sÄ det inte pÄverkar vardagen, det gÄr om man verkligen lÀgger manken till.
Det Àr spÀnnande. Jag skriver just nu en fiktiv intervju i skolan om en tjej som har eldfobi.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, HjÀlpmedel
SajtvÀrd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jag tror ocksÄ att man kan "öva" bort den största rÀdslan
Jag har svÄrt att begripa hur rÀdsla för höga höjder kan vara en fobi men det kanske Àr sÄ? Jag har alltid trott det var mer pÄ det fysiska planet.
Spindlar har jag haft svÄrt för men nÀr vi fick sonen och han och jag ofta var ensamma i sommarstugan sÄ var jag tvungen att tygla detta sÄ det har gÄtt bÀttre med Ären.
Jag har en annan sak som jag dÀremot varit undrande över mÄnga Är och det Àr att jag inte klarar av hÄl i lakan.
Varje gĂ„ng jag Ă€r pĂ„ hotell sĂ„ gĂ„r jag igenom lakan och örngott för att se om det kan finnas nĂ„got hĂ„l. Jag kan absolut inte lĂ€gga mig annars. Jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag legat ovanpĂ„ med badhanddukar under mig đ
Har förstÄtt att det faktiskt finns "hÄlfobi"
/Maria
Det finns fobier mot allt :) MĂ€rkligt som sagt.
Det Àr nog första gÄngen jag hör om hÄlfobi :)
#5 För nÄgra Är sedan figurerade en bild pÄ ett kvinnobröst pÄ nÀtet dÀr det kom ut en massa maskar ur mÄnga hÄl. Jag har t.om svÄrt att skriva detta.
Jag önskar att jag aldrig sett den bilden för jag hade den pÄ nÀthinnan lÀnge efterÄt.
Det var dĂ„ jag började koppla ihop mina lakan med att det kanske just Ă€r sjĂ€lva "hĂ„len" som Ă€r boven.đ
/Maria
đ
#4 Jo, det Àr alldeles riktigt och det görs med hjÀlp av Kognitiv Beteendeterapi (KBT).
** Energy Pethead
En vÀninna till mig har gÄtt behandling med KBT för hennes fÄgelfobi och det har blivit aningen bÀttre.
/Maria
#9 SÄ bra dÄ!
** Energy Pethead
I de flesta fall Àr rÀdsla för olika objekt lÀtt att förstÄ, som att ormar kan skada en eller man kan slÄ ihjÀl sig frÄn ett fall frÄn hög höjd eller bli utstött ur gemenskapen om man gör bort sig totalt pÄ middagstalet. RÀdslor som kan utvecklas till fobi under vissa omstÀndigheter.
Men sĂ„ finns det de dĂ€r fobierna som man undrar hur i hela friden de uppkommerâŠ.som knappfobi?! (koumpounofobi) Eller fobi för fĂ€rgen gul (xantofobi). Neofobi (rĂ€dsla för nyheter) kan sĂ€kert stĂ€lla till det eller linonofobi, rĂ€dsla för snören.
Trypofobi, rÀdsla för hÄl.
SÀkert Àr det en förknippning med nÄgot som hÀnt nÄgon gÄng (sedan lÀnge glömt) och sÄ blir det det harmlösa snöret som utlöser fobin. Eller att en pÄtaglig fara (som att befinna sig högt upp i luften utan kontroll) fÄr s.a.s. klÀ skott för en oro/Ängest för nÄgot med svÄrdefinierbart.
HÀr Àr en lista pÄ olika rÀdslor/fobier:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_fobier
Fredagen den 13:
https://hjarnan.ifokus.se/discussions/58788866ce12c44e96001520-paraskavedekatriafobi-idag
===
Jag har social fobi, gĂ„r pĂ„ KBT nu och det Ă€r inte det enklaste, man fĂ„r jobba pĂ„ med panikĂ„ngest och samtidigt som man rent logiskt förstĂ„r att mĂ€nniskor och sociala hĂ€ndelser inte Ă€r farliga, sĂ„ vill inte min hjĂ€rna fatta det, men det gĂ€ller att inte ge upp. đ
U R us
#12 Precis. Det gÀller att inte ge upp :)
Och det Àr sÄ konstigt att man VET att fobin man har inte Àr logisk, ÀndÄ kÀnner man som man gör.
Jag hÄller med. Man Àr sÄ medveten om det tokiga men kan liksom ÀndÄ inte kontrollera sina kÀnslor.
NĂ€r vi hade sommarstuga och besökte den varje helg sĂ„ vaknade jag en lördagsmorgon med hĂ€nderna runt kudden och upptĂ€ckte att jag hade ena fingret i ett hĂ„l. Jag fick fullkomligt panik och sprang ut. Min man och son skrattade gott.đ
Det visade sig att smÄ möss hade gjort hÄl i kuddvaret och Àven en bit av lakanet.
Jag hade nog en puls pĂ„ 300đ
Nu Àr ju inte detta ett större problem sÄ det kan man leva med utan KBT.
/Maria
#14 Hihihihi! Var glad att det inte var rÄttor!
** Energy Pethead
#15 Jag gillar bĂ„de smĂ„ möss och rĂ„ttor men inte hĂ„lâŠ.đ
/Maria
#16 Det finns till och med dem som har fobi för hÄl tydligen!
** Energy Pethead
#17 Jag har ju det.
/Maria
#18 Har du fÄtt det bekrÀftat av nÄgon terapeut?
** Energy Pethead
#19 Ja indirekt eftersom jag jobbat inom neuropsykiatrin i mĂ„nga Ă„r och mina arbetskamrater kan bekrĂ€fta detta hahađ
Det Àr ju inget problem att söka för precis utan mer en rolig grej.
I och för sig inte sÄ rolig just nÀr det "sker" men jag inser ju det knÀppa och det ologiska med det hela men ÀndÄ sÄ hjÀlper det inte.
/Maria
#20âŠoch Ă€r ett bra exempel pĂ„ just fobi, knĂ€ppt, ologiskt, du vet om det men det hjĂ€lper Ă€ndĂ„ inteâŠđ Fast det verkar inte ha utgjort nĂ„got större hinder i ditt liv. đ
#21 Haha, nej knappast.
/Maria
Det finns t.o.m. fobi för fredagen den 13! (Vilket det Àr imorgon, 13 maj 2016)
"Triskaidekafobi (av grekiskans treiskaideka âtrettonâ och phobos ârĂ€dslaâ) Ă€r fobi för talet tretton och fobi för fredagen den trettonde specifikt kallas paraskavedekatriafobi eller paraskevidekatriafobi" av grekiskans ΠαÏαÏÎșÎ”Ï Îź (paraskevĂ) âfredagâ, ΎΔÎșαÏÏÎ”ÎŻÏ (dekatreĂs) âtrettonâ och ÏÎżÎČία (fobi) ârĂ€dslaâ.[1][6]"
#23 Och jag som ska kastrera min hona imorgon đ€Ș
#23 Jo, det kÀnner jag till.
** Energy Pethead
#4: Har du nÄgonsin rÄkat ut för hÄl i lakan pÄ ett hotell? Min erfarenhet Àr att dÀr har de oftast rejÀla lakan.
#26 Oh ja. Förr nĂ€r vi bĂ„tluffade mycket och hamnade pĂ„ de mest mĂ€rkliga stĂ€llen sĂ„ hĂ€nde det ofta. RentvĂ€ttat och fint men slitet och madrassen under var ibland massa hĂ„l. Jag var ju tvungen att kolla ordentligtđ
Jag tÀnkte inte pÄ finare hotell utan mer övernattningsstÀllen.
/Maria
#28: Ah, det ligger bortom mina erfarenheter. đ
Jag har skrivit en frĂ„ga om fobi inne pĂ„ Livskvalitet idag men jag hade glömt denna trĂ„denđ„Ž sĂ„ jag har skrivit en lĂ€nk hit ocksĂ„.
/Maria